Kursplan

Gäller från termin
VT25
Beslutsfattare
Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Kursens moduler

Examination, 15 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges på grundnivå och som fristående kurs.

Grundläggande behörighet.

Innehåll

Kursen behandlar fritidshemmets uppdrag, innehåll och arbetssätt liksom grundlärarens yrkesutövning via undervisning och verksamhetsledning i fritidshem.

I kursen behandlas praktiska och estetiska innehåll och metoder och hur dessa kan omsättas i tema/projekt/arbetsområde. Lek, barns relationsarbete och fritid uppmärksammas som viktiga delar av fritidshemmets verksamhet. Kursen initierar också frågor om hur barn görs delaktiga i undervisningsprocessen och hur läraren planerar undervisningen utifrån kunskapen om den aktuella barngruppens förutsättningar, intressen, erfarenheter och behov. Ansvaret för samverkan med vårdnadshavare uppmärksammas och diskuteras.

Uppdraget som lärare i fritidshem kräver ett varierat ledarskap och kursen behandlar ledarskap i olika lärmiljöer på fritidshem. Förmågan att planera, genomföra, dokumentera och utvärdera undervisning prövas särskilt. Fokus läggs på att i undervisningen, tillsammans med barnen, skapa en lärorik och meningsfull fritid.

Kunskap och förståelse

• redogöra för fritidshemmets syfte och uppdrag med stöd i gällande styrdokument och reflektera över egen yrkesutövning i relation till omsorg, utveckling och lärande
  • beskriva och diskutera lek och kamratrelationer i fritidshem utifrån egna erfarenheter, styrdokument samt litteratur inom respektive område
  • beskriva det pedagogiska ledarskapet utifrån olika undervisningsformer i fritidshemmet så som situationsstyrt, upplevelsebaserat och grupporienterat samt reflektera över det egna förhållningssättets betydelse
  • redogöra för ett tematiskt arbete där praktiskt-estetiskt verktyg används

Färdigheter och förmåga

• visa grundläggande förmåga att planera, genomföra, dokumentera och utvärdera undervisning i fritidshem i syfte att erbjuda elever en meningsfull fritid
  • visa kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för den pedagogiska verksamheten

Värderingsförmåga och förhållningssätt

• visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot elever och deras vårdnadshavare

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Kursen ges som distanskurs. Föreläsningar, seminarieverksamhet samt redovisning och diskussion utifrån genomförda kursuppgifter.

Examinationsformer

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Betyg

På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).

Kursvärdering

Studenterna erbjuds att genomföra digital kursvärdering vid kursslut. Resultatet av denna och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

Kursen bedrivs som distanskurs vilket kräver att studenten har tillgång till dator samt väl fungerande uppkoppling.