Kursplan

Gäller från termin
VT25
Beslutsfattare
Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Kursens moduler

Examination, 15 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges på grundnivå och som fristående kurs.

Grundläggande behörighet.

Innehåll

I kursen belyses centrala innehållsaspekter inom området fritidspedagogik. Kursen är indelad i tre olika ämnesområden. Det första området fördjupar fritidshemmets samhällsuppdrag och lärare i fritidshems yrkesroll. I det området lyfts också frågor kring grupprocesser, yrkesspråk och yrkeskunnande. Särskilt fokus riktas mot hur fritidshemmet genom sin undervisning kan arbeta förebyggande och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av elever. Område två inbegriper frågor kring digitala verktyg och hur de kan användas som en resurs i fritidshemmet för att stödja elevers lärande och skapa en meningsfull fritid. I kursens tredje område ligger fokus på läs, skriv och matematikinlärning utifrån en fritidspedagogisk utgångspunkt.

Kunskap och förståelse

redogöra för didaktiska val i fritidshemmets undervisning som möjliggör varje elevs lärande och utveckling

visa kunskap om barns kommunikation och språkutveckling och visa kännedom om grundläggande läs-, skriv- och matematikinlärning samt visa hur detta lärande stöds i fritidshemmets undervisning.

Färdigheter och förmåga

identifiera och beskriva grupprocesser, yrkesspråk och yrkeskunnande

Värderingsförmåga och förhållningssätt

kritiskt värdera olika mediers och digitala miljöers betydelse i fritidshem och barns vardag

diskutera fritidshemmets uppdrag och funktion i ett samhälleligt perspektiv

redogöra för och reflektera kring hur undervisning i fritidshem kan förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av elever

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Kursen ges som distanskurs. Föreläsningar, seminarieverksamhet samt redovisning och diskussion utifrån genomförda kursuppgifter.

Undervisningsspråk: svenska

Examinationsformer

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Betyg

På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).

Kursvärdering

Studenterna erbjuds att genomföra digital kursvärdering vid kursslut. Resultatet av denna och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

Kursen bedrivs som distanskurs vilket kräver att studenten har tillgång till dator samt väl fungerande internetuppkoppling.