Kursplan

Gäller från termin
VT25
Beslutsfattare
Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Kursens moduler

Examination, 15 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges på grundnivå och som fristående kurs.

Behörighetskrav

För antagning till fristående kurs gäller grundläggande behörighet.

Innehåll

Kursen avser att fördjupa kunskaper om barns och ungas uppväxt, lärande, lek och fritid i relation till lärares uppdrag med fokus på kompensatorisk och kompletterande utbildning. Samhällsförändringar, rådande strukturer och normer undersöks och diskuteras samt hur politiska beslut påverkar barns liv. Aspekter av social och ekonomisk hållbarhet diskuteras i relation till barns egna kulturer, platser och identitetsarbete i olika uppväxt- och fritidsmiljöer.

Kursen tar stöd i barndomssociologiskt perspektiv med fokus på normkritiska perspektiv och intersektionell teori och diskuterar jämlikhet och jämställdhet för att särskilt uppmärksamma alla barns rätt till meningsfull och innehållsrik fritid, lek och utveckling. Internationell som nationell fritidspedagogisk forskning jämförs och används som verktyg för analys och stöd i didaktiska och metodiska diskussioner i undervisning som utveckling av verksamheten i sin helhet.

Kunskap och förståelse

• Redogöra för det fritidspedagogiska forskningsfältet nationellt samt kunna ge internationella exempel på forskning med relevans för fritidshem.

Färdigheter och förmåga

• Jämföra och använda olika teorier och relevanta begrepp för att förstå och stimulera barns lärande, identitetsskapande och lek.
  • Diskutera och kommunicera barns uppväxt och fritid i relation till uppdraget med fokus på kompletterande och kompensatorisk utbildning.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

• Definiera och diskutera centrala begrepp i didaktisk teori i relation till undervisning och utveckling av verksamheten i fritidshem.
  • Värdera och kritiskt granska olika tillvägagångssätt för hur undervisning i fritidshem kan organiseras med utgångspunkt i teorier om barn, barndomar och lek.
  • Använda adekvata teorier i det pedagogiska arbetet så alla barn erbjuds en meningsfull och innehållsrik fritid som stimulerar till utveckling och lärande.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Kursen ges som distanskurs. Kursen bedrivs i olika arbetsformer (projekt och utvecklingsarbete) med stöd av föreläsningar, seminarier och redovisningar.

Examinationsformer

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). Kursen examineras via individuella muntliga och skriftliga uppgifter.

Frånvaro vid examinerande moment tas igen enligt instruktioner på Göteborgs lärplattform och kan komma att ersättas med alternativ uppgift efter beslut av examinator.

Kursvärdering

Studenterna erbjuds att genomföra digital kursvärdering vid kursslut. Resultatet av denna och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

Kursen bedrivs som distanskurs vilket kräver att studenten har tillgång till dator samt fungerande internetuppkoppling.