Fysioterapi och habilitering med inriktning mot barn och ungdom

FYS010
Avancerad nivå
7,5 högskolepoäng (hp)
Studietakt
Undervisningstid
Dag
Studieort
Göteborg
Distans
Undervisningsspråk
Start/slut
Ansökningsperiod
Anmälningskod
GU-04005
Ansökan öppnar 16 september 2024

Om utbildningen

Kursen är en unik samverkan mellan arbetsterapeut- logopedi- och fysioterapiprogrammen, där de tre kurserna går parallellt med samläsning i flertalet moment. Det ger möjlighet att problematisera och reflektera kring egna och andra yrkesgruppers förhållningssätt och perspektiv inom habilitering samt reflektera över den terapeutiska rollen.

Kursens lärandemål syftar till att du ska kunna redogöra för förutsättningar och möjligheter samt gränser för habiliteringens uppdrag. Beskriva förhållandet mellan sjukdom/skada, funktion, aktivitet, delaktighet och hälsa. Vidare ska du självständigt kunna välja och värdera arbetsmodeller utifrån evidens och kliniskt omdöme relaterat till patienters och närståendes behov och föreslå verksamhet inom fysioterapi utifrån vetenskapliga rön och beprövad erfarenhet.
Kursen kan ingå i examen på magister/masternivå i fysioterapi.

Preliminär schema: kommer

Behörigheter och urval

Behörighet

Grundläggande behörighet + Idrott och hälsa 1, Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2

Urval

Högskolepoäng, max 165 hp.

Så är det att plugga

Undervisningen

Undervisningen sker som digital undervisning och består av föreläsningar, seminarier. Kursens studieuppgifter bygger på individuella och gruppbaserade moment.