Fysioterapi och habilitering med inriktning mot barn och ungdom
Om kursplanen
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ges som fristående kurs och kan ingå i magister/masterexamen inom huvudområdet fysioterapi.
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs fysioterapeutexamen om 180 högskolepoäng eller motsvarande (examensarbete 15 hp på grundnivå ska ingå).
Innehåll
Generella teorier och modeller för arbete med barn och ungdomar med funktionsnedsättningar inom habilitering.
- Habiliteringens utveckling; uppdrag och arbetsmetoder
- Analys av begreppen sjukdom/skada -funktion - aktivitet - delaktighet och hälsa från olika perspektiv
- Fördjupning av utvecklings- och lärandeteorier vad gäller psyko-motorisk utveckling vid olika typer av funktionsnedsättningar
- Yrkesspecifika (fysioterapeutiska) teorier och modeller för utredning och intervention vid arbete med barn och ungdomar med funktionsnedsättningar inom habilitering
- Analys och integrering av yrkesspecifika och generella teorier och modeller ur ett habiliteringsteam perspektiv
Mål
Kunskap och förståelse
- visa fördjupad förståelse för hur hinder och möjligheter påverkar habiliteringens uppdrag,
- visa fördjupad kunskap om hur funktion, aktivitet och delaktighet utvecklas och relaterar till varandra samt till hälsa.
Färdigheter och förmåga
- visa fördjupad färdighet i att självständigt kritiskt granska och värdera olika modeller för teoretiskt grundad fysioterapeutisk praxis med utgångspunkt i en specifik diagnos/problematik,
- utveckla en fysioterapeutisk ansats för verksamhet baserad på teori, vetenskapliga rön och beprövad erfarenhet, samt redogöra för verksamhetens giltighet och förutsättningar för implementering.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa ett reflekterat förhållningssätt till eget och andra yrkesgruppers perspektiv och yrkesutövande inom habilitering,
- diskutera och värdera betydelsen av den terapeutiska användningen av sig själv som person.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningen består av föreläsningar och seminarier.
Undervisningsspråk: svenska
Examinationsformer
För betyget godkänt krävs
- närvaro samt aktivt deltagande i seminarier och examinationer
- godkänd skriftlig och muntlig examinationsuppgift
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).
Kursvärdering
Kursvärdering sker enligt anvisningar.