Hem- och konsumentkunskap 2 för lärare 7-9
Kort om kursen
Kursen består av två delkurser. Delkurs A behandlar livsmedelsgrupper teoretiskt, metodiskt och experimentellt samt utifrån sensorisk, etik och estetik. Kursen inkluderar utveckling av undervisningsmaterial och belyser språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i hem- och konsumentkunskap. Delkurs B fokuserar på matens betydelse för hälsan, olika individers näringsbehov, baserat på nordiska näringsrekommendationer, både teoretiskt och praktiskt. Kursen inkluderar även utveckling av ämnesdidaktiskt undervisningsmaterial.
Om utbildningen
Delkurs A: Livsmedel, mat och måltider
I kursen studeras olika livsmedelsgrupper teoretiskt, experimentellt och metodiskt. Livsmedelsval och måltidsplanering behandlas i relation till perspektiven ekonomi, hälsa och miljö. För att ge en grundläggande förståelse av kvalitet vad gäller hantering av råvaror, matlagning och förvaring definieras viktiga processer som påverkar livsmedel. Detta relateras till konsekvenser för hållbarhet och sensoriska aspekter. Tillämpningar i form av experimentell matlagning ingår och vanligt förekommande teknisk utrustning i kök används och värderas. Säkerhet i köket belyses utifrån såväl hygieniska som tekniska aspekter. Sensorik, etik och estetik problematiseras i förhållande till livsmedelsval och matkonsumtion. Ämnesfördjupande undervisningsmaterial planeras, utarbetas och presenteras kopplat till ämnesdidaktisk teori. Språk- och konskapsutvecklande arbetssätt inom hem- och konsumentkunskap belyses.
Delkurs B: Näring, mat och måltider
I kursen behandlas matens betydelse för hälsan med speciellt fokus på barns och ungas näringsbehov och matval. Begrepp som näringsbehov behandlas på grundläggande nivå utifrån nordiska näringsrekommendationer. Individers behov av energi och näringsämnen med fokus på innehåll, upptag, omsättning och funktion i kroppen behandlas liksom särskilda näringsbehov för olika grupper. Kursen belyser också maten ur ett folkhälsoperspektiv samt myndigheters arbete för folkhälsa som inbegriper pedagogiska modeller och redskap. Praktiska, teoretiska och didaktiska uppgifter genomförs i relation till en helhetssyn på individers och gruppers kostvanor och hälsa. Ämnesfördjupande undervisningsmaterial planeras, utarbetas och presenteras kopplat till ämnesdidaktisk teori. Läroböcker och annat undervisningsmaterial inom kursens ämnesområde diskuteras och granskas.
Behörigheter och urval
Behörighet
Grundläggande behörighet och Engelska 6, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2
Urval
Betyg (34 %), högskoleprov (33 %) och högskolepoäng, max 165 hp (33 %)