Hem- och konsumentkunskap 2 för lärare 7-9

Ansökan öppnar 16 september 2024

Om utbildningen

Delkurs A: Livsmedel, mat och måltider

I kursen studeras olika livsmedelsgrupper teoretiskt, experimentellt och metodiskt. Livsmedelsval och måltidsplanering behandlas i relation till perspektiven ekonomi, hälsa och miljö. För att ge en grundläggande förståelse av kvalitet vad gäller hantering av råvaror, matlagning och förvaring definieras viktiga processer som påverkar livsmedel. Detta relateras till konsekvenser för hållbarhet och sensoriska aspekter. Tillämpningar i form av experimentell matlagning ingår och vanligt förekommande teknisk utrustning i kök används och värderas. Säkerhet i köket belyses utifrån såväl hygieniska som tekniska aspekter. Sensorik, etik och estetik problematiseras i förhållande till livsmedelsval och matkonsumtion. Ämnesfördjupande undervisningsmaterial planeras, utarbetas och presenteras kopplat till ämnesdidaktisk teori. Språk- och konskapsutvecklande arbetssätt inom hem- och konsumentkunskap belyses.

Delkurs B: Näring, mat och måltider

I kursen behandlas matens betydelse för hälsan med speciellt fokus på barns och ungas näringsbehov och matval. Begrepp som näringsbehov behandlas på grundläggande nivå utifrån nordiska näringsrekommendationer. Individers behov av energi och näringsämnen med fokus på innehåll, upptag, omsättning och funktion i kroppen behandlas liksom särskilda näringsbehov för olika grupper. Kursen belyser också maten ur ett folkhälsoperspektiv samt myndigheters arbete för folkhälsa som inbegriper pedagogiska modeller och redskap. Praktiska, teoretiska och didaktiska uppgifter genomförs i relation till en helhetssyn på individers och gruppers kostvanor och hälsa. Ämnesfördjupande undervisningsmaterial planeras, utarbetas och presenteras kopplat till ämnesdidaktisk teori. Läroböcker och annat undervisningsmaterial inom kursens ämnesområde diskuteras och granskas.

Behörigheter och urval

Behörighet

Grundläggande behörighet + Engelska 6, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2

Urval