Hem- och konsumentkunskap 3 för lärare 7-9
Om litteraturlistan
Obligatorisk litteratur
Delkurs A Konsumtion och hushållens ekonomi, 7,5 hp
Consumption and household economy, 7.5 higher education credits
Aléx, P. (2007). Sparsamhetsnorm biter inte på dagens svenskar. I B. Johansson (Red.), Konsumera mera -dyrköpt lycka (s.161–174). Formas. Tillhandahålles.
Bohlin, A. (2018). Upplevelser av ekonomisk utsatthet: barn och ungas aktörskap och strategier. I T. Johansson,. & E. Sorbring (red.), Barn- och ungdomsvetenskap: grundläggande perspektiv. (s.596-607). Liber.
Brülde, B., & Fors. F. (2012). Kan man köpa lycka för pengar? Om konsumtion och lycka, i Konsumtionsrapporten 2012. Centrum för Konsumtionsvetenskap, s. 23-28. Göteborgs universitet. https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/31762
Dalquist, U. & Wadbring, I. (red.) (2017). Marknadsmässig kurragömmalek?: barn, unga och dold reklam, Nordicom. (88 s.). https://www.statensmedierad.se/rapporter-och-analyser/material-rapporter-och-analyser/marknadsmassig-kurragommalek-barn-unga-och-dold-reklam.
Harju, A. (2008). Barns vardag med knapp ekonomi: en studie om barns erfarenheter och strategier. [Avhandling]. Växjö universitet. (148 s.) http://lnu.diva-portal.org/smash/get/diva2:205824/FULLTEXT01.pdf 50 valfria sidor.
Hjälmeskog, K. & Höijer, K. (Red.), (2019). Didaktik för hem- och konsumentkunskap. Gleerup.
Hirsh, Å. & Lundahl C. (Red.), (2021). Hållbar bedömning. Natur & Kultur. Urval tillhandahålles.
Lindberg, V., & Eriksson, I. (2021). Betyg och betygssystem förr och nu. I M. Andrée, G. Bladh, I. Carlgren, & M. Tväråna (Red.), Ämneslärarens arbete (s. 409-440). Natur och Kultur. (31 sid.)
Lundahl, C. (2014). Bedömning för lärande. Lund: Studentlitteratur. (208 s.). Kap. 3,4 och 5.
Roos, J. M., & Holmberg, U. (2011). För hvad pris som helst, I S Holmberg, L. Weibull & H. Oscarsson (Red.). Lycksalighetens ö. (s. 365 -376). SOM institutet vid Göteborgs universitet. https://www.gu.se/sites/default/files/2020-05/Lycksalighetens%20%C3%B6%20hela%20boken.pdf
Aktuella läroplaner, kursplaner och stödmaterial för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning. Stockholm: Skolverket. Hämtas från www.skolverket.se
Artiklar och/eller utdrag tillkommer om ca 200 sidor.
Delkurs B Miljö och livsstil, 7,5 hp
Environment and lifestyle, 7.5 higher education credits
Ambjörnsson, F. (2018). Tid att städa: om vardagsstädningens praktik och politik. Ordfront. (249 s.) Kap. 2 och 3. Elektronisk resurs.
Anving, T. (2012). Måltidens paradoxer om klass och kön i vardagens familjepraktiker. Diss. Lund: Lunds universitet, 2012. (227s.) Kap. 3 och 7. Elektronisk resurs.
Forsell, J. (2002). Hushållsproduktion och föräldraledighet. Att städa, tvätta och laga mat med och utan barn. [Doktorsavhandling] , Uppsala universitet]. kap. 6. Tillhandahålles på Canvas.
Hjälmeskog, K. & Höijer, K. (Eds.) (2019). Didaktik för hem- och konsumentkunskap. Gleerup: Kap. 10 och 11.
Höijer, K., Fjellström, C., & Hjälmeskog, K. (2013). Learning space for food: exploring three Home Economics classrooms. Pedagogy, Culture & Society, 21(3), 449–469. https://doi-org.ezproxy.ub.gu.se/10.1080/14681366.2013.809374
Jensen, B. B., & Schnack, K. (2006). The action competence approach in environmental education. Environmental Education Research, 12(3–4), 471–486. (16 s.) https://doi.org/10.1080/13504620600943053.
Lange, M. (2017). Food Safety Learning in Home and Consumer Studies: Teachers' and Students' Perspectives. [Doktorsavhandling, Uppsala universitet]. (s. 61–64). Tillhandahålles på Canvas.
Malin, A. & Palojoki, P. (2015). Flexible learning environments in home economics education. I H. Janhonen-Abruquati & P. Palojoki (Red.) Creative and responsible home economics education. Helsingfors: Unigrafia. (s. 63-73). Tillhandahålles på Canvas.
Middlemiss, L. (2018). Sustainable consumption - key issues. Taylor Francis. Kap. 1 & urval ur kap 2. (ca 130 s.). Elektronisk resurs.
Naturvårdsverket (2015). Minskat matavfall - miljönytta och kostnadsbesparingar. Naturvårdsverket. Granskad okt. 2021. (58 s.).
Shove, E. (2003). Comfort, Cleanliness & Convenience. Berg. Kap. 7 och 8. Elektronisk resurs.
Soneryd, L., & Uggla, Y. (2011). (O)möjliga livsstilar. Samhällsvetenskapliga perspektiv på individualiserat miljöansvar. Studentlitteratur. Kap. 1, 5, 6 & 7.
Thøgersen, J. (2010). Pro – environmental consumption. I K. Ekström (Red.). Consumer behaviour. A nordic perspective. Studentlitteratur. (s. 97-111). Tillhandahålles på canvas.
WWF. (2020). Learning sustainable ways. https://www.wwf.se/dokument/learning-sustainable-ways/ Elektronisk resurs (27 s.)
Aktuella läroplaner, kursplaner och stödmaterial för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning. Stockholm: Skolverket. Hämtas från www.skolverket.se Artiklar och utdrag tillkommer. (Ca 200 s.)