Litteraturlista

Hem- och konsumentkunskap C

Kurs
IKG513
Grundnivå
15 högskolepoäng (hp)

Om litteraturlistan

Giltig fr.o.m
Vårtermin 2025 (2025-01-20)
Beslutsdatum
2024-11-27

Obligatorisk litteratur

Delkurs A: Mat, individ och samhälle, 7,5 hp 

Food, Individual and Society, 7,5 higher education credits



Albala, K. (2011) Food cultures of the world encyclopedia. Santa Barbara, Calif.: Greenwood.


Anderson, E. N. (2014). Everyone eats. Understanding food and culture. New York University Press. sid. 1-8.


Belasco, W.J. (2008). Food: the key concepts. Berg. sid. 1–13.


Berg, C., Larsson, C. & Palojoki, P. (Red.), (2024). Människors möte med mat och måltider. Liber. sid. 47–65, 84–104, 122–176.


Bohm, I., Lindblom, C., Åbacka, G., Bengs, C. & Hörnell, A. (2015). “He just has to like ham”– The centrality of meat in home and consumer studies. Appetite, 95, sid. 101–112.

10.1016/j.appet.2015.06.015


Devine, C. (2005). A life course perspective: Understanding food choices in time, social location and history. Journal of Nutrition Education and Behavior, 37(3), sid. 121-128. https://doi.org/10.1016/S1499-4046(06)60266-2


Fischler, C. (1988). Food, self and identity. *Social Science Information*, 27, sid. 275-292.

https://doi.org/10.1177/053901888027002005


Fjellström, C. (2013). Kostsociologi. I L. Abrahamsson, A. Andersson & G. Nilsson (Eds.), Näringslära för högskolan: från grundläggande till avancerad nutrition Liber. sid. 361–369. Tillhandhålles på Canvas.


Harvey, G. (2015). Respectfully eating or not eating: putting food at the centre of Religious Studies. *Scripta Instituti Donneriani Aboensis26*, sid. 32–46.

https://doi.org/10.30674/scripta.67445


Hjälmeskog, K. & Höijer, K. (Eds.) (2019). Didaktik för hem- och konsumentkunskap. Gleerup. sid. 35–80, 105–114.


Jonsson, I. M., Hallberg, R-M. L., & Gustafsson, I-B. (2002). Cultural foodways in Sweden: repeated focus group interviews with Somalian women. International Journal of Consumer Studies, 26(4), sid. 328-339.

https://doi.org/10.1046/j.1470-6431.2002.00247.x


Koctürk, T. (1995). Structure and change in food habits. Scandinavian Journal of Nutrition/Näringsforskning, 39(1). sid. 2–4. Tillhandahålles på Canvas.



Kungl. Skogs- och Lantbruksakademien (2011). Den mångkulturella måltiden.


Lannerås, L., & Plank, K. (2018). Matvanor i den mångreligiösa skolan. Religionsfrihet, hälsoideal och postkristna mönster. I D. Enstedt & K. Plank**, **Levd religion: Det heliga i vardagen. Nordic Academic Press. sid. 275–290.


Neuman, N. (Red.) (2019). Mat och ätande: Sociologiska perspektiv. Studentlitteratur. sid. 53–148, 293–327.

Rendahl, J., Korp, P., Pipping Ekström, M., & Berg, C. (2018) Adolescents’ trust in food messages and their sources. British Food Journal, 119(12), sid. 2712–2723.


Sobal, J., & Bisogni, C. (2009). Constructing Food Choice Decisions. Annals of Behavioral Medicine, 38(1), sid. 37-46.

10.1007/s12160-009-9124-5


Terragni, L., Garnweidner, L. M., Pettersen, K. S., & Mosdol, A. (2014). Migration as a Turning Point in Food Habits: The Early Phase of Dietary Acculturation among Women from South Asian, African, and Middle Eastern Countries Living in Norway. Ecology of Food and Nutrition, 53(3), sid. 273–291.

10.1080/03670244.2013.817402


Aktuella läroplaner och kursplaner för förskolan, grundskolan, gymnasieskolan och vuxenutbildningen. Stockholm: Skolverket. Hämtas från www.skolverket.se



Artiklar och/eller utdrag tillkommer om cirka 100 sidor.




Delkurs B: Miljö och livsstil, 7,5 hp 
Environment and lifestyle, 7.5 higher education credits

Ambjörnsson, F. (2018). Tid att städa: om vardagsstädningens praktik och politik. Ordfront. Kap. 2 och 3.


Anving, T. (2012). Måltidens paradoxer om klass och kön i vardagens familjepraktiker. Diss. Lund: Lunds universitet, 2012. Kap. 3 och 7.


Forsell, J. (2002). Hushållsproduktion och föräldraledighet. Att städa, tvätta och laga mat med och utan barn. [Doktorsavhandling], Uppsala universitet]. Kap. 6. Tillhandahålles på Canvas.


Hjälmeskog, K. & Höijer, K. (Red.) (2019). Didaktik för hem- och konsumentkunskap. Gleerup. Kap. 10 och 11.


Höijer, K., Fjellström, C., & Hjälmeskog, K. (2013). Learning space for food: exploring three Home Economics classrooms. Pedagogy, Culture & Society, 21(3), 449–469. https://doi-org.ezproxy.ub.gu.se/10.1080/14681366.2013.809374


Jensen, B. B., & Schnack, K. (2006). The action competence approach in environmental education. Environmental Education Research, 12(3–4), 471–486.

https://doi.org/10.1080/13504620600943053.


Lange, M. (2017). Food Safety Learning in Home and Consumer Studies: Teachers' and Students' Perspectives. [Doktorsavhandling, Uppsala universitet]. (s. 61–64).


Malin, A. & Palojoki, P. (2015). Flexible learning environments in home economics education. I H. Janhonen-Abruquati & P. Palojoki (Red.) Creative and responsible home economics education. Helsingfors: Unigrafia. (s. 63-73).


Middlemiss, L. (2018). Sustainable consumption - key issues. Taylor Francis. Kap. 1 & urval ur kap 2. (ca 130 s.).


Shove, E. (2003). Comfort, Cleanliness & Convenience. Berg. Kap. 7 och 8. Tillhandhålls på Canvas.


Soneryd, L., & Uggla, Y. (2011). (O)möjliga livsstilar. Samhällsvetenskapliga perspektiv på individualiserat miljöansvar. Studentlitteratur. Kap. 1, 5, 6 & 7.


Thøgersen, J. (2010). Pro – environmental consumption. I K. Ekström (Red.). Consumer behaviour. A nordic perspective. Studentlitteratur. (s. 97–111). Tillhandahålls på canvas.


Aktuella läroplaner, kursplaner och stödmaterial för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning. Stockholm: Skolverket. Hämtas från www.skolverket.se


Artiklar och utdrag tillkommer om ca 200 sidor.