Historiska djurstudier: Människors relationer med djur, från medeltid till nutid
Om kursplanen
Kursens moduler
Inplacering
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav.
Behörighet
Innehåll
Genom historien har djur i viktiga avseenden format människors livsvillkor och den bredare samhällsutvecklingen. Djur har spelat en central roll i livsmedelsförsörjning, produktion av varor, transporter, krigföring och epidemier. Djur har kontrollerats, kommodifierats och modifierats för att uppfylla människans behov av föda, kraftkällor, sällskap, underhållning och råmaterial. Djur och djurhållning har satt djupa spår i allt från kulturella uttryck till det fysiska landskapet. Interaktioner med djur är en konstant i mänsklighetens historia och en bättre förståelse av hur och varför dessa interaktioner har utvecklats över tid erbjuder nya sätt att analysera historisk förändring. Kursen syftar till att ge en bred orientering om människors och djurs nära sammanvävda historia från medeltiden till idag. Den geografiska tyngdpunkten ligger på Norden, men undervisningen omfattar även utblickar mot Europa. Kursen är indelad i tre delkurser och följer en i huvudsak kronologisk struktur. Undervisningen utgår i betydande grad från relevant källmaterial och frågor om var och hur mötesplatser mellan människa och djur har uppstått under olika tider.
Utifrån lagtexter och andra bevarade källor belyser den första delkursen hur djur, vilda som tama, omtalades, ordnades och värderades under Nordens medeltid. Delkurs två behandlar bland annat djurens roll i mänskliga samhällens produktion och konsumtion. Exempelvis berörs sillfiske, jakt, pälshandel, kokkonst och djurgårdar. I delkurs tre fördjupas studiet av djurs olika värde i människans ordning. Utifrån lagar och förordningar behandlas djurhållnings- och bevarandefrågor, handel med exotiska djur, djurskydd, utställningar och djurs varierande funktioner i samhällslivet.
Mål
Kunskap och förståelse:
uppvisa grundläggande kunskap om huvuddragen i hur och varför människor relation till djur har förändrats sedan medeltiden
muntligt och skriftligt analysera djurs betydelse för och olika funktioner i den nordiska (och viss mån) europeiska samhällsutvecklingen
uppvisa kunskap om och förståelse för grundläggande historievetenskapliga begrepp och metodologi inom kulturhistoriska djurstudier och därtill angränsande fält
Färdigheter och förmåga:
förhålla sig självständigt och kritiskt till källor och förklaringsmodeller inom fältet djurhistoria
diskutera historiska fenomen i enlighet med gängse normer för vetenskaplig argumentation och akademiskt skrivande
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
förhålla sig till och reflektera över hur interaktionen mellan människor och djur har förändrats över tid mot bakgrund av bredare ideologiska, sociala och kulturella fenomen som modernisering och globalisering
reflektera över förhållandet mellan dåtid och nutid, globalt och lokalt samt de etiska och moraliska frågor som historievetenskaliga studier av djur aktualiserar
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningen består av föreläsningar och seminarier. Dessa undervisningsformer varvas med varandra och anpassas efter det pedagogiska syftet och respektive inslags placering i kursen.
Examinationsformer
Skriftliga inlämningsuppgifter, muntliga redovisningar och aktivt deltagande i seminarier samt gruppövningar utgör underlag för bedömning.
Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).
Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Betyg
För betyget G krävs lägst betyg G på samtliga delkurser. För betyget VG på hela kursen krävs betyget VG på minst två delkurser och minst betyget G på den resterande delkursen.
Kursvärdering
Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.