”Jag har blivit mycket bättre på att förklara hur språket fungerar”
Emma Pollack har läst ”Svenska med språkvetenskaplig inriktning” med siktet inställt mot att bli svensklärare.
Vad gjorde ni under kursen?
- Vi läste bland annat sociolingvistik, grammatik och text- och samtalsanalys genom en blandning av undervisnings- och examinationsformer. Det ingick mycket samtal och diskussion, men även traditionella föreläsningar. Jag kommer ha nytta av de flesta delarna av kursen i min framtida yrkesroll som svensklärare. Att läsa grammatik var dock det allra mest intressanta och givande för mig.
Det var en bra balans mellan självstudier och lärarledd undervisning.
- Jag upplevde terminen i svenska som givande, kul och utmanande. Det var en bra balans mellan självstudier och lärarledd undervisning. Lärarna är professionella och pedagogiska och jag kände mig trygg på lektionerna samtidigt som jag utmanades i mitt lärande. Något som jag uppskattade mycket var lärarnas detaljerade feedback på de skriftliga uppgifterna. Genom den fick jag konkreta tips angående mitt skrivande - inom språkets alla nivåer.
På vilket sätt tror du att du kommer ha nytta av svenskstudierna i ditt arbetsliv?
- Jag tror att jag kommer återvända till anteckningar, kurslitteratur och minnen från mina studier i svenska många gånger under mitt arbetsliv som svensklärare. Redan nu har mina fördjupade grammatikkunskaper varit till stor hjälp i mitt extrajobb som läxhjälpare. Jag är mycket bättre på att förklara hur svenska språket fungerar nu än tidigare.
Vem skulle du rekommendera att läsa svenska?
- Helt enkelt alla som är intresserade av det svenska språket på någon nivå eller på något sätt arbetar eller vill arbeta med texter och språk.