Utbildningsplan

Konstnärligt kandidatprogram i fri konst

Program
K1FRI
180 högskolepoäng (hp)

Om utbildningsplanen

Giltig fr.o.m.
Hösttermin 2025
Diarienummer
GU 2024/895
Ikraftträdandedatum
2025-01-15
Beslutsdatum
2024-09-10
Gäller från termin
Höstterminen 2025
Beslutsfattare
Dekan vid fakulten

Inriktningar

Syfte

Kandidatprogrammet i fri konst syftar till att utbilda konstnärer med förmåga att verka i ett föränderligt samhälle samt att förbereda inför konstnärliga studier på avancerad nivå.

Studenterna utvecklar sin konstnärliga praktik i mötet med kursernas specifika uppgifter, ramverk ochtematik. Programmet förhåller sig till en utvidgad idé om konstnärlig praktik som utöver konstnärligt skapande inbegriper förmedling och kritiskt reflekterande, samarbeten, redaktionellt- och curatoriskt arbete samt undersökande metoder som kan leda vidare mot konstnärlig forskning.

Kandidatprogrammet i fri konst utbildar konstnärer med förmåga att vara professionellt verksamma på hög nivå lokalt, nationellt och internationellt, och som kan bidra till en demokratisk samhällsutveckling genom att med kritisk och analytisk förmåga agera i offentligheten både inom och utanför konstens världar.

Behörighet

Grundläggande behörighet.

Examen och huvudområde

Utbildningen leder till Konstnärlig kandidatexamen i fri konst

(Degree of Bachelor of Fine Arts in Fine Art)

Innehåll

Under programmets tre år utvecklar och fördjupar studenterna den egna konstnärliga praktiken samt kunskap om konstfältets villkor och möjligheter. Det sker genom en blandning av praktisk och teoretisk undervisning med utgångspunkt i mötet mellan studenternas praktik och programmets inriktning. Tyngdpunkten ligger på kurser i konstnärlig praktik vilka kombineras med kurser i konst- och kulturteori och kompletteras med valbara kurser.

Den pedagogiska utgångspunkten för programmet är att det konstnärliga lärandet utvecklas i skärningspunkten mellan den egna konstnärliga praktiken och olika teoretiska perspektiv, samt mellan utbildningsmiljön och det omgivande samhällets kulturliv. Undervisningen inbegriper övningar i att från olika perspektiv kritiskt reflektera över den egna och andras konstnärliga praktik och gestaltning, samt att diskutera konstens roll i samhället. Studentens lärande sker genom ateljéarbete, kritikklasser, seminarier, föreläsningar, samarbetsövningar, handledning och skrivövningar såväl som genom ett flertal olika utställningsprojekt och offentliga presentationer.

Kandidatprogrammet i fri konst är del av en komplett akademisk miljö i samverkan med det omgivande samhället. Utöver programinnehållet, uppmuntras studenterna att delta i öppna föreläsningar och seminarier inom andra konstnärliga discipliner,samt inom institutionens konstnärliga forskning. Dessutom erbjuder HDK-Valands gallerier och andra studentinitiativ möjligheter för engagemang och självorganisation. Under studierna finns det flera möjligheter för internationella studier såsom via det nordiska och baltiska KUNO-nätverket, under en hel utbytestermin vid något av våra internationella partneruniversitet och genom egna initiativ med ekonomiskt stöd ur programmets resestipendiefond.

Under det första året introduceras studenterna till arbetet i ateljéer och verkstäder där de erbjuds pedagogiskt stöd att utveckla sin konstnärliga praktik och kunskap om konstnärlig metod. Här läggs också grunden för att kunna tillgodogöra sig en högre utbildning inom fri konst där lärandet utvecklas i kombinationen mellan konstnärlig praktik, kritiksamtal, samarbeten, skrivande, presentationer samt studier i konst- och kulturteori. För att ge perspektiv på, inspirera och utmana den egna konstnärliga praktiken och tänkandet introduceras en bred bild av den samtida konstens former, diskurser och sammanhang.

För att verbalt och i text utveckla sina konstnärliga praktiker, frågeställningar och kritiska förmåga övar studenterna på olika sätt att beskriva och analysera sina egna och andras konstverks form, innehåll och teknik.

Under det andra året fokuserar på konstens och konstnärens roll i samhället. Studenten utvecklar sin praktik i förhållande till olika publika rum och anlägger ett historiskt och teoretiskt perspektiv på konsten kritiska roll i framväxten av offentligheten. Dels genomförs ett individuellt projekt i förhållande till en offentlig plats utanför det konventionella galleriet, dels genomförs en grupputställning i samarbete med en extern samarbetspartner. Lärandet sker genom reflektioner kring utställningsformen vilket integreras med att kritiskt formulera sig kring en samtida eller historisk konstutställning som intresserar den enskilda studenten.

Under det tredje året fortsätter studenterna att kartlägga och sammanfatta sin konstnärliga utveckling baserad på programmets tidigare kurser i konstnärlig praktik i vilka studenterna introducerats till och övat på olika former för konstnärlig praktik och möten med olika offentligheter och sammanhang.

Kandidatexamensarbetet är en fördjupning av den egna konstnärliga praktiken, dess metoder och utförande i vilket det ingår att planera, producera, presentera och reflektera över ett konstnärligt arbete som visas offentligt.

Den enskilda studenten och studentgruppen förväntas ta ett stort ansvar för den egna konstnärliga praktiken och för arbetet i grupp. Utöver arbetet med det enskilda konstverket övar studenterna på att gemensamt genomföra en grupputställning, samt i att producera en tillhörande publikation. Studenterna introduceras till de olika möjligheter ett framtida arbetsliv kan innebära genom möten med olika aktörer såsom bidrags- och uppdragsgivare, studiebesök och publika gallerisamtal med professionella konstnärer.

Som en del av lärandet inom konst- och kulturteori har studenterna under programmets två första år övat på olika former av skrivande med tyngdpunkt på essäformen. Dessa övningar förbereda för kandidatessän som ska stödja studentens förmåga att utveckla sitt kritiska tänkande och sin förmåga att formulera frågeställningar centrala för den konstnärliga praktiken, både inför ett yrkesliv som konstnär, samt inför vidare studier.

Om utbytesstudier

Under termin 3 och 4 tar programmet emot inresande utbytesstudenter i mån av plats. Detta innebär att undervisningen till stor del sker på engelska.

Under termin 4 har studenter på programmet själva möjlighet att genomföra utbytesstudier efter ansökan till något av institutionens partneruniversitet.

Om valbara kurser inom institutionen
I de utbildningsprogram som ges vid institutionen ingår valbara obligatoriska programkurser. De valbara programkurserna syftar till att komplettera kunskaper inom konstnärliga praktiker utöver de som studenten får inom den egna ämnesinriktningen i programmet. Utbudet av valbara kurser skall ge möjligheter för studenten att bredda sina kunskaper och utveckla sina färdigheter och förmågor. Inom de valbara kurserna möts studenter över ämnesgränserna inom institutionen. Studenten söker de valbara kurserna utifrån ett årligen fastställt kursutbud.


Studierna fördelas på följande kurser:

År 1

Termin 1 

Konstnärlig praktik 1, 22,5 hp

Konst- & kulturteori 1, 7,5 hp

Termin 2

Konstnärlig praktik 2, 15 hp

Konst- & kulturteori 2, 7,5 hp

Valbar kurs, 7,5 hp

År 2 

Termin 3

Konstnärlig praktik 3, 15 hp

Konst- & kulturteori 3, 7,5 hp

Valbar kurs, 7,5 hp

Termin 4

Konstnärlig praktik 4, 22,5 hp

Konst- & kulturteori 4, 7,5 hp

År 3 

Termin 5 

Konstnärlig praktik 5, 15 hp

Konst- & kulturteori 5, 15 hp

Termin 6 

Kandidatexamenskurs, 30 hp

Mål

Generella mål för konstnärlig kandidatexamen

Enligt Högskoleförordningen (se SFS 1993:100, examensordningen, bilaga 2):

För konstnärlig kandidatexamen ska studenten

Kunskap och förståelse

  • visa kunskap och förståelse inom det huvudsakliga området (huvudområdet) för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets praktiska och teoretiska grund, kunskap om och erfarenhet av metod och processer samt fördjupning inom området.

Färdighet och förmåga

  • visa förmåga att beskriva, analysera och tolka form, teknik och innehåll samt kritiskt reflektera över sitt eget och andras konstnärliga förhållningssätt inom huvudområdet för utbildningen,
  •  visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen självständigt skapa, förverkliga och uttrycka egna idéer, identifiera, formulera och lösa konstnärliga och gestaltningsmässiga problem samt genomföra konstnärliga uppgifter inom givna tidsramar,
  • visa förmåga att muntligt och skriftligt eller på annat sätt redogöra för och diskutera sin verksamhet och konstnärliga frågeställningar med olika grupper, och
  • visa sådan färdighet och kunskap som fordras för att självständigt verka i arbetslivet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta konstnärliga, samhälleliga och etiska aspekter,
  • visa förståelse för konstens roll i samhället, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Övergångsbestämmelser

Denna utbildningsplan (GU 2024/895) gäller för studenter som antas till programmet från och med höstterminen 2025.

Student som har påbörjat programmet innan höstterminen 2025 och har oavslutade kurserenligt äldre utbildningsplan har rätt att slutföra dessa genom ytterligare examinationstillfällen, som längst två år efter att kurserna har förändrats eller upphört.

Student som därefter fortfarande har oavslutade äldre kurser får slutföra programmet enligt gällande utbildningsplan och kursupplägg. En individuell studieplanering för återstående delar av utbildningen kan bli aktuell.

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråk är svenska men vissa undervisningsmoment kan komma att ges på engelska. I samband med att programmet tar emot inresande internationella utbytesstudenter kan undervisningen under termin tre och fyra till stor del komma att ske på engelska.

Studenten bör räkna med materialkostnader och kostnader för vissa studieresor.

Uppföljning och utvärdering av programmet sker i enlighet med gällande Policy förkvalitetssäkring och kvalitetsutveckling av utbildning vid Göteborgs universitet.

Platsgaranti

Student som i föreskriven takt följer programmet har platsgaranti. Platsgaranti vid Göteborgs universitet består av två slag, den kan vara generell eller begränsad. Programmet tillämpar begränsad platsgaranti för de valbara programkurserna, vilket innebär att det inte är möjligt att garantera plats enligt studentens prioriterade sökalternativ i anmälan till de valbara kurserna. Studenten är dock alltid garanterad plats på någon av de valbara kurser som ges vid institutionen den aktuella terminen.