Kursplan

Kritiska perspektiv på användning av nyskapande digitala teknologier i utbildning

Critical perspectives on the use of innovative digital technologies in education

Kurs
PDA686
Avancerad nivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/269
Ikraftträdandedatum
2025-02-03
Beslutsdatum
2025-02-03
Gäller från termin
HT2025
Beslutsfattare
Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Betygsskala

Tregradig skala

Kursens moduler

Deltagande i asynkrona diskussioner, 2,5 Högskolepoäng
Individuell uppgift, 3,5 Högskolepoäng
Granskning av en annan kursdeltagares uppgift, 1,5 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som fristående kurs.

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs avlagd kandidatexamen om minst 180 högskolepoäng ellermotsvarande examen.

Innehåll

Samhällets digitalisering liksom utvecklingen av digitala teknologier sker i snabb takt vilket medför ständigt förändrade villkor och möjligheter för lärande och undervisning i skola, högre utbildning och arbetsliv. Kursen syftar till att introducera ett kritiskt och vetenskapligt grundat förhållningssätt till användningen av nyskapande digitala teknologier, så som Artificiell Intelligens (AI), Augumented Reality (AR), Virtual Reality (VR) och Visualisering, för att stödja undervisning och lärande i olika utbildningspraktiker i exempelvis skola, högre utbildning och arbetsliv. Antaganden och trender kopplade till användningen av nyskapande digitala teknologier som saknar vetenskaplig evidens belyses och problematiseras. Aktuell forskning om hur sådana teknologier kan användas för att stödja lärande och undervisning lyfts fram och diskuteras.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse
• Redogöra för hur nyskapande digitala teknologier kan stödja undervisning och lärande mot bakgrund av vetenskapliga teorier och empiriska fynd.
• Identifiera historiska och nutida trender kopplade till användning av digitalateknologier i utbildningssammanhang.

Färdigheter och förmåga
• Formulera målsättningar för utbildning för en specifik verksamhet som motiverar användning av nyskapande digitala teknologier.
• Utforma ett undervisningsupplägg och motivera val av pedagogisk design och nyskapande digitala teknologier i förhållande till en specifik verksamhets målsättningar för utbildning.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
• Problematisera och kritiskt diskutera möjligheter och begränsningar med användningen av nyskapande digitala teknologier i relation till en specifik verksamhets målsättningar för utbildning mot bakgrund av empiriskt grundad kunskap
• Diskutera användning av nyskapande digitala teknologier i utbildningssammanhang utifrån ett hållbarhetsperspektiv.

Hållbarhetsmärkning

Kursen är hållbarhetsrelaterad, vilket innebär att minst ett av kursens lärandemål tydligt visar att kursens innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Kursen är nätbaserad och inkluderar föreläsningar, seminarier, och individuellt arbete.

Undervisningsspråk: engelska och svenska.

Examinationsformer

Bedömningen baseras på följande moment:
1. Deltagande i asynkrona diskussioner (Betyg: Underkänd (U) eller Godkänd (G), 2.5 hp)
2. Individuell uppgift (Betyg: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd(VG), 3.5 hp)
3. Granskning av en annan kursdeltagares uppgift (Betyg: Underkänd (U) eller Godkänd (G), 1.5 hp)

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare
examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).

För betyget godkänd (G) krävs godkänt betyg på samtliga examinerande moment. För betyget Väl Godkänd (VG) krävs betyget Godkänd (G) på deltagande i asynkronadiskussioner och granskning av en annan kursdeltagares uppgift samt Väl godkänd (VG) på den individuella uppgiften.

Kursvärdering

Efter avslutad kurs genomförs en kursvärdering digitalt. De deltagande studenterna ges möjlighet att medverka anonymt. Resultatet sammanställs av kursansvarig och görs tillgängligt för studenterna. Eventuella åtgärder med anledning av kursvärderingens resultat redovisas. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

Internetuppkoppling krävs.