
Kritiska perspektiv på användning av nyskapande digitala teknologier i utbildning
Om utbildningen
Digitaliseringen av samhället och utvecklingen av nya teknologier sker i snabb takt. Detta medför förändrade villkor och nya möjligheter för lärande och undervisning i både skola, högre utbildning och arbetsliv. Den här kursen ger dig ett kritiskt och vetenskapligt grundat förhållningssätt till hur nyskapande digitala teknologier som Artificiell Intelligens (AI), Augmented Reality (AR), Virtual Reality (VR) och Visualisering kan användas för att stödja undervisning och lärande i skola, högre utbildning och arbetsliv.
Kursen lyfter också fram och diskuterar aktuell forskning som granskar och ifrågasätter trender och antaganden kring dessa teknologier som saknar vetenskaplig grund.
Behörigheter och urval
Behörighet
För tillträde till kursen krävs avlagd kandidatexamen om minst 180 högskolepoäng ellermotsvarande examen.
Urval
Högskolepoäng, max 165 hp
Så är det att plugga
Undervisningen
Kursen är nätbaserad och inkluderar föreläsningar, seminarier, och individuellt arbete. För att kunna genomföra utbildningen krävs dator med stabil uppkoppling. Undervisningen sker på både svenska och engelska.