Lärande, undervisning och digitalisering i högskolan
Kort om kursen
Kursen behandlar digitalisering av högre utbildning och är utformad för att ge en omfattande inblick i hur digitaliseringen transformerar undervisning och lärande i högskolan.
Om utbildningen
Genom introduktion till teoretiska perspektiv och analys av praktiska exempel kan du skaffa dig verktyg för att teoretisera, analysera och få insikter om vilka villkor som präglar studenters och lärares arbete i en alltmer digitaliserad utbildningsvärld.
Under kursens gång kommer du att studera centrala utmaningar och möjligheter som digitalisering medför för högre utbildning. Du får möjlighet att analysera relationen mellan teknologier, lärmiljöer och kunskapsutveckling. Under kursen betonas kritisk reflektion och analys.
Om undervisningen
Kursen ges på engelska, är helt online, och på halvfart (50 procent).
Genom en kombination av föreläsningar, diskussioner och praktiska övningsuppgifter förbereds du för att kunna analysera och bidra till kunskapsutvecklingen inom detta snabbt växande forskningsområde.
Behörigheter och urval
Behörighet
För tillträde till kursen krävs avlagd kandidatexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande examen. Dessutom måste studenten uppvisa färdighet i engelska motsvarande engelska 6 (svensk gymnasienivå) eller engelska B med minst godkänt resultat eller genom ett internationellt test i engelska med krav på lägsta resultat:
TOEFL papper: 575 eller med dator: 213, eller alternativt en kandidatexamen som getts på engelska.
Tillgodoräkning
Du som har läst kurser i högskolepedagogik, antingen vid PIL-enheten på Göteborgs universitet eller vid något annat lärosäte kan inkludera dessa i din examen om de inte redan använts i någon annan examen. Om kurserna inte är poänggivande (t.ex. PIL101, PIL102 och PIL103) kan du ansöka om att få dem tillgodoräknande som poäng inom huvudområdet högskolepedagogik.
För frågor om tillgodoräkning, kontakta Elin Nordenström, elin.nordenstrom@gu.se
Urval
Högskolepoäng, max 165 hp.