Lokala hantverkskulturer: historia och praktik

FKGLHK
Grundnivå
15 högskolepoäng (hp)
Studietakt
Undervisningstid
Dag
Studieort
Ortsoberoende
Distans
Undervisningsspråk
Start/slut
Ansökningsperiod
Anmälningskod
GU-50065
Kursinnehåll

Kort om kursen

Denna fristående kurs vänder sig till dig som vill bidra till att forma en rörelse där vi tillsammans undersöker och skriver historia om hantverkspraktiker som verkat utanför de större städerna.

Om utbildningen

I kursen Lokala hantverkskulturer: historia och praktik arbetar du som student med att analysera vad det innebär att förstå hantverk och hantverkets historia från olika lokala perspektiv. Under kursen kommer du att genomföra ett eget projekt med utgång i den plats eller de marker du befinner dig. Den är online för att du ska kunna utgå från din plats. Under kursen får du insikt i metoder för att kartlägga, utforska och dokumentera hantverkspraktiker jämte hur vi kreativt kan gestalta denna historia.

Vi lär av varandra, delar kunskaper och erfarenheter. Tillsammans kommer vi i kursen att synliggöra brokiga hantverk och skriva en mångfald av historier om hur hantverk har möjliggjort många olika liv jämte fantasier om hur saker och ting kan göras.

Kursen utgår från en bred definition av hantverk som sträcker sig från textil och keramik till mat, husbyggen och olika reparationskulturer så som bilmodifiering. Den vänder sig till dig som är hantverkare, konstnär, duojár, curator, konsthantverkare, lokalhistoriker eller arbetar på museum. Den är utformad både för dig med konstnärlig bakgrund jämte du som är verksam i kulturarvssektor eller arbetar med lokal samhällsutveckling.

Vi avslutar kursen med att samla alla projekt till en gemensam presentation.

Behörigheter och urval

Grundläggande behörighet

Ansök i tre steg

1. Ansök till kursen på antagning.se. Deadline 15 oktober 2024.
  2. Skicka in ditt arbetsprov via SlideRoom. Deadline 15 oktober 2024.

3. Säkerställ att dina meriter som styrker din behörighet till kursen är registrerade på antagning.se. Deadline 2 december 2024.

Arbetsprov
Skriv en text där du konkret beskriver:

Vilket är ditt lokala sammanhang? Varför vill du medverka i kursen?

Vad är du nyfiken på att undersöka tillsammans med din plats och varför? Vad tror du att en undersökning här skulle bidra med för nya perspektiv?

Vad vill du lära dig?

Texten får max vara 4000 tecken. Använd gärna bilder eller teckningar om det passar ditt berättande.

Ditt arbetsprov kommer att bedömas enligt följande kriterier:
Arbetsprovet uttrycker en nyfikenhet på att synliggöra nya perspektiv på historia och hantverk.

Arbetsprovet uttrycker en vilja till att samverka med lokalsamhället och andra för att synliggöra nya perspektiv på historia och hantverk.

Den sökandes intressen överensstämmer med kursens innehåll.

Urval

Urvalet baseras på motivationsbrev.