Kursplan

Lokala hantverkskulturer: historia och praktik

Local Craft Cultures: History and Practice

FKGLHK
Grundnivå
15 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2024/3
Ikraftträdandedatum
2024-06-24
Beslutsdatum
2024-06-24
Gäller från termin
Vårterminen 2025
Beslutsfattare
HDK-Valand - Högskolan för konst och design

Kursens moduler

Lokala hanverkskulturer: historia och praktik, 15 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som fristående distanskurs.

Grundläggande behörighet.

Innehåll

Kursen syftar till att synliggöra, undersöka och föra fram den mångfald av hantverkspraktiker och hantverkskulturer som finns och har funnits utanför de större städerna. Under kursen får studenten ta del av en kritisk hantverkshistoriografi som belyser hur hantverkets historia har skrivits av bland annat museer, hantverkets organisationer och i politiska dokument. I kursen undersöks hur denna historiografi påverkat synen på det lokala konsthantverket. Kursen ger studenten metoder och verktyg för att undersöka, producera och förmedla hantverkspraktiker som är socialt och materiellt situerade i en specifik geografisk kontext eller kultur.

Kursen är särskilt relevant för hantverkare, slöjdare, konsthantverkare, konstnärer, curators, kulturarvsarbetare som redan arbetar, eller skulle vilja arbeta, med hantverk som förankrat i en lokal miljö. Kursen utgår från en bred definition av hantverk och hantverkskultur som utöver konsthantverk och slöjd även skulle kunna omfatta matproduktion, matlagning, jordbruk, husbygge, konservering med mera. Målsättningen med kursen är att fånga den rikedom som finns i hantverkets sociala och materiella historia.

Under kursen ska studenterna genom sin praktik, vilket kan vara konstnärligt gestaltande, skapande av sociala aktiviteter, en utställning, skrivande, podcast eller andra relevanta former av kommunikation undersöka en situerad hantverkspraktik och gestalta, eller på annat sätt redovisa, undersökningen så att den kan förmedlas såväl lokalt som internationellt.

Resultaten av studenternas undersökningar blir en del av en kunskapsplattform som kan bidra till en ny förståelse av hantverk och dess betydelse i samtiden.

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

• ge exempel på hantverkets sociala och materiella historia
  • identifiera metoder för en egen undersökning av en situerad hantverkskultur

Färdighet och förmåga

• formulera frågor för en egen undersökning av en situerad hantverkskultur
  • planera och genomföra en gestaltande eller redovisande undersökning av en situerad hantverkskultur utifrån egna frågor och vald metod

Värderingsförmåga och förhållningssätt

• reflektera kring etiska frågor knutet till den egna undersökningen av en situerad hantverkskultur
  • diskutera olika historiografiska perspektiv på lokal hantverkshistoria
  • föreslå olika sätt att utveckla eget eller andras arbete baserat på olika lokala förutsättningar.

Hållbarhetsmärkning

Programmet är hållbarhetsfokuserat, vilket innebär att minst ett av programmets mål tydligt visar att programmets innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning. Detta innehåll utgör även programmets huvudsakliga fokus.

Former för undervisning

Undervisningen sker genom seminarier, handledningar och diskussionsforum online.

Undervisningsspråket är svenska. Viss undervisning och litteratur på engelska kan förekomma.

Examinationsformer

Lärandemålen examineras genom

• inlämning av visuell och skriftlig dokumentation av en genomförd undersökning av en situerad hantverkskultur.
  • muntlig presentation av en genomförd undersökning av en situerad hantverkskultur
  • muntlig respons på andra kursdeltagares undersökningar.

Komplettering av examinerad studentprestation kan komma att medges. Möjligheten till komplettering bedöms individuellt och beslutas av examinator. Komplettering sker genom de uppgifter som examinator bestämmer och inom angiven tidsram.

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Betyg

På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).

Kursvärdering

Studenterna ges möjlighet att utvärdera kursen anonymt i samband med kursens slut. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

Nätbaserad undervisning på distans förutsätter tillgång till dator med kamera, mikrofon och internetuppkoppling.

Studenten står själv för kostnader för material och eventuella resor i samband med genomförande av kursuppgifterna.