Magda Mayas om "Accretion"
Magda Mayas disputerade i musikalisk gestaltning i januari 2020. Hennes konstnärliga forskningsprojekt utgick från hennes praktik som improvisationsmusiker med så kallade utökade pianotekniker. Klangfärg och akustik, inklusive egenskaperna i det rum där musiken spelas är viktiga faktorer i undersökningen. Den här intervjun gjordes inför hennes konsert, "Accretion – trio for three grand pianos and one pianist" som ägde rum på Högskolan för scen och musik 24 september 2018.
Kan du berätta lite om din bakgrund och ditt arbete som musiker idag?
– Jag studerade jazzpiano och är nu inblandad i olika sammanhang och ensembler som spelar mestadels fri improviserad musik, från frijazz till ljudkonst, solo, med egna band och i andra musikers projekt. Med några ensembler har jag spelat i 15 år, t.ex. med mitt band SPILL med Tony Buck på trummor, men jag gör också ad hoc-improvisationer på scenen.
Jag spelar också clavinet sedan nästan 10 år, ett vintageklaviaturinstrument med strängar, vilket ger en ljudpalett med djupare känsloresonans.
Vad betyder "utökade tekniker" i pianosammanhang?
Det där är en lite knepig term eftersom pianopreparationer och olika tekniker för att förändra pianots ljud är lika gamla som själva instrumentet. Vanligtvis syftar det på att preparera pianot genom att placera olika föremål mellan eller på strängarna (skruvar, bultar, gummi, magneter ...), det "preparerade pianot", eller helt enkelt genom att använda andra tekniker än att bara trycka ner tangenterna, t.ex. att spela på strängarna, att plocka, dämpa, stryka med händerna eller använder olika föremål, vilket oftast kallas "inside piano"-spelande.
Ditt konstnärliga forskningsprojekt utgår från din egen praktik som musiker med utökade pianotekniker i improviserad musik. Klangfärg och akustik, inklusive egenskaperna i det rum där musiken spelas är viktiga faktorer i undersökningen. Kanske kan man säga att du undersöker improviserad musik i en "större bild" eller en mer "holistisk" bemärkelse, med hänsyn tagen inte bara till förhållandet mellan de toner som spelas men också deras interaktion med det omgivande rummet? För det första, kan du rätta mig om beskrivningen är bristfällig. Och för det andra: Hur väcktes ditt intresse för att tänka på musik / lyssnande på detta sätt?
Din sammanfattning av min forskning är jättebra ;)
Jag skulle säga att mitt projekt huvudsakligen handlar om att undersöka klangfärg i improviserat pianospel, ur ett rumsligt, perceptuellt och fysiskt perspektiv.
Som pianist och någon som spelar improviserad musik möter jag många förändringar från uppträdande till uppträdande: Olika instrument, olika rum, olika publik och således olika musikaliska material och strukturer varje gång.
Jag letade efter sätt att skaffa mer kunskap och konstnärlig kontroll över detta samspel av olika element i improviserad musik.
Ett annat syfte för min forskning var att dela min lyssningsupplevelse med publiken, att dyka riktigt djupt in i de ljud jag spelar och hur de uppfattas.
Kan du beskriva den metod du använder i din forskning mycket kortfattat och med lekmannatermer? (Till exempel: Inkluderar publikinteraktion, inspelning, andra former av dokumentation, akustisk analys i någon "teknisk" betydelse?)
Min forskning är praxisbaserad och under de senaste tre åren har jag utvecklat olika konstnärliga projekt som undersöker dynamiska relationer mellan piano, ljud och rum genom att skapa olika sammanhang.
Jag arbetar med elektronisk förstärkning och inspelningar, surroundljud och flerkanalsuppspelning i liveuppträdanden.
Jag utforskar också ljudspatialisering med ett särskilt utvecklat gränssnitt och programvara.
Jag använder ett fenomenologiskt tillvägagångssätt när jag lyssnar på och utforskar min egen "ljudkatalog".
För att presentera min forskning skapar jag "audio papers", där jag integrerar förinspelade ljud och min egen (och andra konstnärers) röst (-er) i en liveföreställning.
Ljud- och videoexempel
"Accretion – trio for three grand pianos and one pianist" är ett samarbete med Toby Kassell, koreograf ... och en ytterligare person? (den heter ju "trio"?). Kan du berätta kortfattat vad konceptet / idén med detta framträdande är! Och: Kommer det att bli samtal eller ett Q & A eller något liknande i samband med konserten?
"Accretion" är ett samarbete med koreografen och dansaren Toby Kassell. Det undersöker rum och ljud på ett mycket fysiskt sätt genom att arbeta med ljud, minne och kropp.
"Trio" refererar till de tre flyglarna – stycket är utvecklat tillsammans med koreografen, men jag utför det ensam med tre flyglar placerade på olika ställen i rummet.
Flygeln är ett mycket statiskt och mestadels orörligt instrument med en mycket komplex ljudprojektion, speciellt på det sätt jag spelar den.
Det är viktigt att jag vidareutvecklar den i högsta grad fysiska aspekten av att utföra och producera klangfärg och hur jag relaterar till rummet med min kropp. Vi ville skapa en situation där ett framförande kan erbjuda publiken såväl som mig själv olika rumsliga och klingande perspektiv, där ljud och minnen av ljud och gester blir något fysiskt som man kan relatera till.
Vi planerar att ha en Q och A efteråt, ja!