Masterprogrammet i didaktik har gjort mig tryggare i min roll som lärare
Charlotte Strandberg arbetar som lärare i årskurs 6 och studerar samtidigt masterprogrammet i didaktik på halvfart. Efter åtta år som lärare vill hon utvecklas vidare och få nya perspektiv.
– Jag vill bli bättre på det jag gör. För mig handlar det inte om att bli någonting utan resan. Jag vill göra det här för att hålla i gång professionen, säger Charlotte Strandberg.
Charlotte började sin yrkeskarriär i IT-branschen. I samband med en flytt till Göteborg fick hon chansen att fundera på vad hon ville göra och insåg att hon alltid velat arbeta med barn. Hon valde därför att studera till lärare.
Fokus på didaktik
Att ha arbetat ett par år som lärare är en fördel. Hon upplever att studierna på masterprogrammet gör att hon ser på sitt arbete på ett annat sätt. Fokus på didaktik ger en ökad förståelse till varför hon gör som hon gör. Men också hur hon kan tänka annorlunda. Litteraturen och artiklarna som ingår i utbildningen bidrar till en inblick i vad som är forskat på och inte.
– Under grundlärarutbildningen var det väldigt grundläggande. Nu får man lyfta blicken lite och få andra perspektiv. Jag känner mig mer stadig på den teoretiska grund jag står på, säger Charlotte.
Ett utbyte med andra studenter
En annan positiv sak med utbildningen är möjligheten att träffa nya människor och likasinnade. Det blir på en annan nivå än i personalrummet eller på lärarutbildningen. Som studenter kan de utbyta erfarenheter med varandra utanför den vanliga skolverksamheten. Och de som går utbildningen kommer från olika delar av skolvärlden.
– Det är yrkesprogram på gymnasiet och någon som jobbar med verksamhetsutveckling inom en kommun. Det är väldigt spritt så vi har ett utbyte. Jag tycker att vi tillsammans hjälper varandra att bli bättre på det vi gör.
Om framtiden
Charlotte talar om hur arbetet som lärare innebär många olika roller, inte bara som lärare i klassrummet utan även som kollega, som förstelärare och som handledare för lärarstudenter.
– Att jag blir mer bottnad i min roll som lärare gör ju att jag blir en bättre handledare också. Det är jag övertygad om. Jag blir ännu tryggare i min profession.
Några som läser programmet är inriktade på att forska medan andra studerar för att få nya perspektiv eller för att det är roligt att lära och vara i nya sammanhang. Charlotte nämner hur givande det är att träffa andra pedagoger på en annan plats än i skolan och få det utbytet. Själv är hon inte helt främmande för att forska, om hon hittar ett ämne som är tillräckligt intressant att lägga flera år på.
Planera dina studier och ge det tid
Charlotte kan bara rekommendera att läsa masterprogrammet i didaktik och tipsar om att hitta en bra struktur och planera in tid för att studera. Själv arbetar hon heltid som lärare och studerar på kvällar och helger.
– Det är bara kraft och tid som behövs. Jag gör det för att jag tycker det är roligt, det blir en annan drivkraft i det tycker jag. Att jag väljer att göra det för mig själv, för att jag vill och tycker att det är skoj, säger Charlotte Strandberg.
Jag gör det för att det är roligt.
Om Charlotte Strandberg
Namn: Charlotte Strandberg
Ålder: 43
Studerar: Masterprogram i didaktik, inriktning allmän didaktik
Utbildning: Lärarexamen med inriktning förskoleklass till årskurs 6. Har även studerat specialpedagogik, handledarutbildning och fornnordisk arkeologi
Arbetar som: Lärare i årskurs 6 på en grundskola i västra Göteborg
Om masterprogram i didaktik
Programmet vänder sig till dig som vill fördjupa dina kunskaper om didaktik och lära dig mer om undervisning, lärande, bedömning och utveckling av undervisning. Programmet går på halvfart, kvällstid under fyra år. Läs mer om Masterprogram i didaktik.