Medier, desinformation och propaganda: Att navigera i det offentliga samtalet
Om kursplanen
Kursens moduler
Inplacering
Fristående kurs, kan ingå i en kandidatexamen.
Huvudområde
Journalistik
Fördjupning
G1N, Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Behörighet
Innehåll
Kursen handlar om desinformation och propaganda i relation till samhället, demokratin och det offentliga samtalet. Den omfattar också mediernas roll, kunskapsbildning, den digitala informationsteknikens betydelse samt metoder för att bedöma källors tillförlitlighet, verifiera och kritiskt analysera information.
Delkurser
Introduktion till desinformation och propaganda (Introduction to disinformation and propaganda), 7,5 hp
Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U)
Delkursen ger historiska tillbakablickar, introducerar forskning och visar aktuella exempel på propaganda och desinformation, samt tar upp normativa och demokratiska utmaningar. Vi går igenom former av övertalande kommunikation i relation till exempelvis PR, marknadsföring och journalistik.
Medierna och det offentliga samtalet (The media and the public discourse), 7,5
Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U)
Delkursen tar upp mediernas roll i det offentliga samtalet och presenterar forskning på hur kunskapsbildning och mediemanipulation går till. Vi går också igenom de grundläggande lagar, regler och principer som gäller för journalistik, yttrande- och tryckfrihet i Sverige.
Tekniker och spridning av desinformation och propaganda (Technologies and dissemination of disinformation and propaganda), 7,5 hp
Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U)
Delkursen handlar om hur olika tekniker används för att skapa och sprida desinformation och propaganda, inklusive användningen av olika sociala medier, algoritmer och artificiell intelligens.
Att motverka desinformation och propaganda (Counteracting disinformation and propaganda), 7,5 hp
Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U)
I delkursen ligger fokus på metoder för att verifiera fakta och motverka desinformation och propaganda. Studenterna får utveckla praktiska färdigheter i att undersöka sanningsanspråk i information, samt att identifiera och analysera desinformation och propaganda.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- urskilja och jämföra innebörden av centrala begrepp inom övertalande kommunikation samt ge historiska och aktuella exempel,
- redogöra för lagar, regler, normer och praxis som tillämpas för journalistik, yttrande- och tryckfrihet i Sverige,
- förklara den digitala teknikens roll för spridning av desinformation och propaganda,
- identifiera de viktigaste aktörerna som arbetar med att motverka effekterna av olika påverkansaktiviteter,
Färdigheter och förmåga
- använda etablerade metoder för att bedöma källors tillförlitlighet och verifiera fakta,
- tillämpa etablerade metoder för att undersöka sanningsanspråk i olika typer av information,
- analysera information med hjälp av vedertagna teorier om övertalning och propaganda,
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- föra ett självständigt resonemang, utifrån kursens litteratur och läraktiviteter, om hur propaganda och desinformation kan utmana det demokratiska offentliga samtalet,
- motivera etiska och källkritiska ställningstaganden om olika typer av information med hjälp av normativa och teoretiska föreställningar hämtade från forskningen, och
- problematisera mediers och den digitala teknikens roll avseende kunskapsbildning och det offentliga samtalet.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner och projektarbeten.
Undervisningsspråk: svenska
Undervisning på engelska eller skandinaviska språk kan förekomma.
Examinationsformer
Varje delkurs omfattar en examination enligt följande:
- Introduktion till desinformation och propaganda: individuell skriftlig tentamen och muntliga övningar, 7,5hp, U/G/VG
- Medierna och det offentliga samtalet: individuell skriftlig tentamen, 7,5hp, U/G/VG
- Tekniker och informationsspridning: individuell skriftlig inlämning och muntliga övningar, 7,5hp, U/G/VG
- Att motverka desinformation: projektarbete i grupp och individuell skriftlig inlämning och muntliga seminarier, 7,5hp, U/G/VG
Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).
Antalet provtillfällen är av resursskäl begränsade till fem. Ett ordinarie examinationstillfälle samt en omexamination i anslutning till pågående kurs. Därefter är studenten hänvisad till nästkommande gång kursen ges.
Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd, Godkänd (G) och Underkänd (U). För godkänt betyg på hel kurs krävs minst godkänt betyg på samtliga delkurser. För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs, utöver minst godkänt betyg på övriga delkurser, betyget Väl godkänt på minst tre av de fyra delkurserna.
Kursvärdering
Kursvärderingar görs kontinuerligt, såväl muntligt som skriftligt. Resultaten sammanställs och används i institutionens löpande kvalitetsarbete.
Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.