Person som söker på mobil omgiven av olika ikoner och texten Deep Fake

Medier, desinformation och propaganda: Att navigera i det offentliga samtalet

Studietakt
Undervisningstid
Dag
Studieort
Göteborg
Undervisningsspråk
Start/slut
Ansökningsperiod
Anmälningskod
GU-71016
Kursinnehåll

Kort om kursen

Kursen handlar om desinformation och propaganda i relation till samhället, demokratin och det offentliga samtalet. Den omfattar också mediernas roll, kunskapsbildning, den digitala informationsteknikens betydelse samt metoder för att bedöma källors tillförlitlighet, verifiera och kritiskt analysera information.

Om utbildningen

Falsk information sprids både omedvetet och organiserat och påverkar hur vi uppfattar världen. Mediemanipulation kan elda på konflikter och förstärka social polarisering. Desinformation och propaganda kan destabilisera samhället och försvåra det demokratiska samtalet. Med färdigheter i att analysera och verifiera information blir du bättre på att känna igen och bemöta dessa problem.

Under en termin tar vi ett helhetsgrepp om utmaningarna, med hjälp av den senaste forskningen och beprövade metoder från journalistisk praktik. Kursen vänder sig till dig med intresse för kommunikation i ett demokratiskt samhälle och hur det offentliga samtalet fungerar. Kanske arbetar du eller siktar på att arbeta med kommunikation, opinionsbildning, journalistik, utbildning eller offentlig förvaltning.

JMG ligger i framkant inom såväl undersökande journalistik som forskning om desinformation och kunskapsresistens. På kursen möter du lärare med gedigna praktiska erfarenheter och framstående forskare. De ger dig en bättre förståelse för samtidens informationslandskap, ökar din kunskap om strategierna och mekanismerna bakom desinformation och propaganda samt lär ut metoder för att bedöma trovärdigheten i olika typer av källmaterial.

Behörigheter och urval

Grundläggande behörighet

Urval

Betyg (34 %), högskoleprov (33 %) och högskolepoäng, max 165 hp (33 %)