Metod och vetenskapliga teorier, kurs 1
Om kursplanen
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ingår i S2PED Pedagogik, masterprogram. Kursen kan också ges som fristående kurs.
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs kandidatexamen i ett samhällsvetenskapligt alternativt utbildningsvetenskapligt ämne, eller en lärarexamen inklusive examensarbete om minst 15 hp eller motsvarande, samt godkända kurser om 15 hp på avancerad nivå inom ett utbildningsvetenskapligt ämne.
Innehåll
Kursen behandlar vetenskapsteori och metod i relation till forsknings- och utredningsarbete inom pedagogisk verksamhet. Skilda forskningsansatser behandlas under kursen med avseende på metodologi och repertoar av metoder inom respektive ansats. Forskningsetiska principer, dilemman och överväganden problematiseras, och ställning tas till forskningsetiska frågor vid forskningsprocess och utvecklingsarbete. Forskningens betydelse för samhället, det pedagogiska kunskapsområdet, samt pedagogisk yrkesutövning belyses och diskuteras. Forskning och kunskapsutveckling diskuteras även utifrån en praxisnära grund där konstruktivt kritiska och därmed utvecklingsinriktade frågor är en utgångspunkt. I kursen läggs också vikt på att träna förmågan att konstruera datainsamlingsinstrument, samla in data genom dessa instrument, samt att kunna presentera insamlade data.
På avancerad nivå är vetenskaplig kommunikation avgörande varför träning sker i både skriftlig och muntlig kommunikation under kursen. Studenterna övas vidare i kritiskt förhållningssätt genom att granska vetenskapliga publikationer inom sina områden, samt diskutera hur vetenskapliga metoder har använts och ge förslag på alternativa metoder, tillämpningar och utföranden. I kursen används det kollaborativa samtalet som ett uttryck för demokratisk kunskapsbildning där aspekter av jämställdhet, jämlikhet och likvärdighet inryms.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- Redogöra för olika datainsamlings- och analysmetoder med relevans för pedagogisk forskning.
Färdigheter och förmåga
- Jämföra vetenskapsteoretiska traditioner inom den pedagogiska disciplinen.
- Konstruera och pröva ut datainsamlingsinstrument utifrån en vald frågeställning med relevans för pedagogisk verksamhet.
- Använda former för presentation, argumentation och respons för utveckling av konstruktiva, vetenskapligt underbyggda dialoger.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Kritiskt granska relationen mellan vetenskapsteori, forskningsfrågor, metod och analys.
- Ta ställning till forskningsetiska frågor vid forskningsprocesser och utvecklingsarbete.
- Diskutera vetenskapens betydelse i samhället, samt forsknings- och utvecklingsarbetes inverkan på pedagogisk verksamhet.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Kursen genomförs med hjälp av föreläsningar, seminarier som förutsätter aktivt och förberett deltagande, och workshops.
Undervisningsspråk: svenska
Undervisningsinslag och kurslitteratur på engelska förekommer.
Examinationsformer
Bedömning sker genom:
- Aktivt och förberett deltagande i fem seminarier (5 hp).
- Fyra mindre skriftliga inlämningsuppgifter (4 hp).
- Ett individuellt paper (5 hp) som också presenteras och diskuteras muntligt vid seminarium (1 hp).
Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).
Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).
Tvågradig skala, Godkänt (G) eller Underkänt (U), används i bedömningen av seminarierna.
Skriftliga inlämningsuppgifter och individuellt paper bedöms utifrån den tregradiga skalan. Betyget på de fyra skriftliga inlämningsuppgifterna sker utifrån en sammanvägd bedömning av dessa, och betyget sätts när samtliga fyra uppgifter är klara och examinerade.
För att nå betyget Godkänd (G) på kursen krävs att samtliga ovan nämnda examinerande moment genomförts och godkänts.
För att nå betyget Väl godkänd (VG) krävs, utöver det som anges ovan i förra stycket, att minst 9 hp getts bedömningen VG av examinerande lärare. Specifika bedömningskriterier för examinationsuppgifterna anges i kursguide.
Kursvärdering
Kursvärdering görs i relation till kursens lärandemål och innehåll och genomförs i slutet av kursen genom en individuell skriftlig enkät på kursens lärplattform. Fortlöpande muntliga samtal om kursens innehåll och form görs kontinuerligt i samband med kurstillfällena. Resultat och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas till de studenter som genomförde kursvärderingen samt till de studenter som ska påbörja kursen.
Övriga föreskrifter
Nätbaserad information och kommunikation via lärplattform används och tillgång till dator med internetuppkoppling krävs.