Metod och vetenskapliga teorier, kurs 1
Om utbildningen
Kursen behandlar vetenskapsteori och metod i relation till forsknings- och utredningsarbete inom pedagogisk verksamhet.
Här får du bland annat ta del av skilda forskningsansatser och ställningstaganden vid forskningsetiska frågor kopplat till forskningsprocesser och utvecklingsarbete, samt problematisera forskningsetiska principer och dilemman. Du får också diskutera forskningens betydelse för samhället, pedagogisk yrkesutövning och det pedagogiska kunskapsområdet.
Du får också träna förmågan att konstruera datainsamlingsinstrument, samla in data genom dessa instrument, samt att presentera insamlade data.
På avancerad nivå är vetenskaplig kommunikation avgörande. Därför får du tränas i både skriftlig och muntlig kommunikation under kursen. Du får också öva dig i ett kritiskt förhållningssätt genom att granska vetenskapliga publikationer, samt diskutera hur vetenskapliga metoder har använts och ge förslag på alternativa metoder, tillämpningar och utföranden. I kursen används det kollaborativa samtalet som ett uttryck för demokratisk kunskapsbildning där aspekter av jämställdhet, jämlikhet och likvärdighet inryms.
Kursen genomförs med hjälp av föreläsningar, seminarier som förutsätter aktivt och förberett deltagande, och workshops.
Kursen ges på halvfart vilket innebär att du behöver ägna ca 20 timmar per vecka åt dina studier. En dag varannan vecka är schemalagd, övrig tid disponerar du själv.
Behörigheter och urval
Behörighet
För tillträde till kursen krävs kandidatexamen i ett samhällsvetenskapligt alternativt utbildningsvetenskapligt ämne, eller en lärarexamen inklusive examensarbete om minst 15 hp eller motsvarande, samt godkända kurser om 15 hp på avancerad nivå inom ett utbildningsvetenskapligt ämne.
Urval
Högskolepoäng, max 165 hp.