Metod och vetenskapliga teorier, kurs 1
Om litteraturlistan
Obligatorisk litteratur
Ahrne, G., & Svensson, P. (Red.) (2022). Handbok i kvalitativa metoder. (3:e uppl.) Liber. (300 sid)
Beach, D. (2010). Identifying and comparing Scandinavian ethnography: comparisons and influences. Ethnography and Education, 5 (1), 49–63. https://doi.org/10.1080/17457821003768455 (15 sid)
Berggren, C., & Skansholm, A. (2022). Kvantitativ metod: en uppsatshandbok för utbildningsvetenskap. Studentlitteratur. (118 sid)
Berner, B. (2005). Problemen med problemet. Eller: att fånga en Heffaklump. I Å. Lundqvist, K. Davis, & D. Mulinari (Red.), Att utmana vetandets gränser (s. 31–46). Liber. (14 sid)
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3 (2), 77–101. [https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa ](https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa%20(25)(25 sid)
Bryman, A. (2025). Samhällsvetenskapliga metoder (4:e uppl.). Liber. (i urval ca 500 sid)
Carr, W. (2007). Educational research as a practical science. International Journal of Research & Method in Education, 30 (3), 271–286. https://doi.org/10.1080/17437270701614774 (16 sid)
Crouch, M., & McKenzie, H. (2006). The logic of small samples in interview-based qualitative research. Social science Information, 45(4), 483-499. [https://doi.org/10.1177/0539018406069584 ](https://doi.org/10.1177/0539018406069584%20%20(17)(17 sid)
Danermark, B., Ekström, M., & Karlsson, J. Ch. (2018). Att förklara samhället (3:e uppl.). Studentlitteratur. (s. 137-147, 11 sid)
Fejes, A., & Dahlstedt, M. (Red.) (2020). Perspektiv på skolans problem: vad säger forskningen? Studentlitteratur. (i urval ca 200 sid)
Kaukko, M., Wilkinson, J., & Langelotz, L. (2019). Research that facilitate praxis and praxis development. In K. Mahon, C. Edwards-Groves, S. Fransisco, M. Kaukko, S. Kemmis & K. Petri. Pedagogy, Education and Praxis in Critical Times (pp. 39-63). Springer. (24 sid)
Kemmis, S. (2023). Education for living well in a world worth living in. In K. E. Reimer, M. Kaukko, S. Windsor, K. Mahon & S. Kemmis (Eds.), Living Well in a World Worth Living in for All: Volume 1: Current Practices of Social Justice, Sustainability and Wellbeing (pp. 13-25). Springer Nature. (12 sid)
Kemmis, S., McTaggart, R., & Nixon, R. (2014). Introducing Critical Participatory Action Research. In S. Kemmis, R., McTaggart & R. Nixon (Eds). The Action Research Planner. Doing Critical Participatory Action Research (pp. 4-32). Springer. (27 sid)
Lather, P. (1992). Critical Frames in Educational Research: Feminist and Post-Structural Perspectives. Theory Into Practice, 31 (2), 87–99. http://www.jstor.org/stable/1476394 (13 sid)
Persson, S. (2017). En kritisk realistisk förståelse av samhälleliga strukturer. I G. Gillberg, S. Persson, D. Seldén & U-B. Wennerström (Red.), Social struktur och mänskligt handlande: en introduktion till kritisk realistisk samhällsanalys (s. 48-60). Gleerups. (13 sid)
Tikly, L. (2015). What works, for whom, and in what circumstances? Towards a critical realist understanding of learning in international and comparative education. International Journal of Educational Development, 40(C), 237-249. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2014.11.008 (13 sid)
Vetenskapsrådet (2024). God forskningssed. God forskningssed 2024 - Vetenskapsrådet (vr.se) (124 sid)
Totalt ca 1400 sid
Obligatorisk valbar litteratur
Max 500 sidor i form av utdrag ur avhandlingar utifrån inriktning samt därtill vetenskaplig litteratur som väljs i samråd med ansvariga lärare.
Referenslitteratur
Barmark, M., & Djurfeldt, G. (2020). Statistisk verktygslåda 0: att förstå och förändra världen med siffror (2:a uppl.). Studentlitteratur. (192 sid)
Djurfeldt, G., Larsson, R., & Stjärnhagen, O. (2018). Statistisk verktygslåda 1: samhällsvetenskaplig orsaksanalys med kvantitativa metoder (3:e uppl.). Studentlitteratur. (482 sid)
Djurfeldt, G., & Barmark, M. (Red.) (2009). Statistisk verktygslåda 2: multivariat analys. Studentlitteratur. (335 sid)
Ejlertsson, G. (2019). Enkäten i praktiken: en handbok i enkätmetodik (4:e uppl.). Studentlitteratur. (176 sid)
Fejes, A., & Thornberg, R. (Red.). (2024). Handbok i kvalitativ analys (4:e uppl.). Liber (306 sid)
Kvale, S. & Brinkman, S. (2019). Den kvalitativa forskningsintervjun. Studentlitteratur.