Kursplan

Omvårdnad vid komplexa vårdsituationer II

Nursing care in complex care situations,

Kurs
OM4500
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2024/13
Ikraftträdandedatum
2024-09-02
Beslutsdatum
2024-05-16
Gäller från termin
Höstterminen 2024
Beslutsfattare
Institutionen för vårdvetenskap och hälsa

Kursens moduler

Skriftlig individuellt fördjupningsarbete samt muntlig examination med opponentskap/respondentskap , 4 Högskolepoäng
Maktdag muntlig examination, 1 Högskolepoäng
Psykologisk livräddning (PLV) , 1 Högskolepoäng
Workshop- Strategisk problemlösning , 1,5 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som obligatorisk kurs i Sjuksköterskeprogrammet, 180 högskolepoäng.

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs godkänt resultat i samtliga kurser från termin 1, 2 och 3, motsvarande 90 högskolepoäng, i Sjuksköterskeprogrammet, 180 högskolepoäng.

Förkunskapskravet ska vara uppfyllt senast 6 veckor innan föregående terminsslut.

Innehåll

Teoretisk fördjupning av omvårdnad vid komplexa vårdbehov inom:
barnsjukvård
psykiatrisk vård
palliativ vård
etiska dilemman/transkulturell vård
säker vård

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

 Kunskap och förståelse

  • redogöra för en patientsäker vård vid komplexa vårdsituationer
  • identifiera, kritiskt granska och använda evidens som grund för
    omvårdnadsåtgärder i komplexa vårdsituationer inom barnsjukvård, palliativ vård och psykiatrisk vård.
  • redogöra för och beskriva vanligt förekommande behandlingsprinciper inom barnsjukvård, palliativ vård och psykiatrisk vård.
  • identifiera, kritiskt granska och använda evidens som grund för att arbeta för och med en säker vård utifrån systemtänkande

    Färdigheter och förmåga

  • tillämpa omvårdnadsprocessen utifrån komplexa omvårdnadsbehov
  • tillämpa omvårdnadsåtgärder i komplexa vårdsituationer vid psykiatriska sjukdomstillstånd, palliativ vård samt vård av barn och ungdomar
  • argumentera för betydelsen av fördjupad kunskap om interkulturell kommunikation i komplexa vårdmöten
  • argumentera för eliminering av säkerhetsrisker som kan uppstå i samspelet mellan människa, teknik och organisation i det förebyggande patientsäkerhetsarbetet

    Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • analysera betydelsen av patienters och närståendes behov av kunskap och information vid komplexa omvårdnadssituationer
  • analysera betydelsen av bemötande, attityder, normer och mänskliga rättigheter i samband med komplexa vårdnadssituationer
  • reflektera över teamarbetets och kommunikationens betydelse för säker vård i komplexa vårdsituationer
  • problematisera hur människors bakgrund och uppväxt i olika kulturella och sociala sammanhang kan interagera med upplevelser och tolkningar av komplexa vårdsituationer

Hållbarhetsmärkning

Kursen är hållbarhetsrelaterad, vilket innebär att minst ett av kursens lärandemål tydligt visar att kursens innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisning sker i form av:
föreläsningar
workshop
seminarier

Examinationsformer

Examination sker i form av:

Skriftlig individuellt fördjupningsarbete samt muntlig examination med opponentskap/respondentskap (4 hp)

Maktdag muntlig examination, (1 hp)

Psykologisk livräddning (PLV) (1 hp)

Workshop- Strategisk problemlösning (1,5 hp)

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Betyg

På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).

Kursvärdering

Kursvärdering sker skriftligt samt muntligt i dialog med studenterna. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och
till de studenter som ska påbörja kursen.