Omvårdnad vid komplexa vårdsituationer II
Nursing care in complex care situations,
Om kursplanen
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ges som obligatorisk kurs i Sjuksköterskeprogrammet, 180 högskolepoäng.
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs godkänt resultat i samtliga kurser från termin 1, 2 och 3, motsvarande 90 högskolepoäng, i Sjuksköterskeprogrammet, 180 högskolepoäng.
Förkunskapskravet ska vara uppfyllt senast 6 veckor innan föregående terminsslut.
Innehåll
Teoretisk fördjupning av omvårdnad vid komplexa vårdbehov inom:
barnsjukvård
psykiatrisk vård
palliativ vård
etiska dilemman/transkulturell vård
säker vård
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för en patientsäker vård vid komplexa vårdsituationer
- identifiera, kritiskt granska och använda evidens som grund för
omvårdnadsåtgärder i komplexa vårdsituationer inom barnsjukvård, palliativ vård och psykiatrisk vård. - redogöra för och beskriva vanligt förekommande behandlingsprinciper inom barnsjukvård, palliativ vård och psykiatrisk vård.
- identifiera, kritiskt granska och använda evidens som grund för att arbeta för och med en säker vård utifrån systemtänkande
Färdigheter och förmåga
- tillämpa omvårdnadsprocessen utifrån komplexa omvårdnadsbehov
- tillämpa omvårdnadsåtgärder i komplexa vårdsituationer vid psykiatriska sjukdomstillstånd, palliativ vård samt vård av barn och ungdomar
- argumentera för betydelsen av fördjupad kunskap om interkulturell kommunikation i komplexa vårdmöten
- argumentera för eliminering av säkerhetsrisker som kan uppstå i samspelet mellan människa, teknik och organisation i det förebyggande patientsäkerhetsarbetet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- analysera betydelsen av patienters och närståendes behov av kunskap och information vid komplexa omvårdnadssituationer
- analysera betydelsen av bemötande, attityder, normer och mänskliga rättigheter i samband med komplexa vårdnadssituationer
- reflektera över teamarbetets och kommunikationens betydelse för säker vård i komplexa vårdsituationer
- problematisera hur människors bakgrund och uppväxt i olika kulturella och sociala sammanhang kan interagera med upplevelser och tolkningar av komplexa vårdsituationer
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisning sker i form av:
föreläsningar
workshop
seminarier
Examinationsformer
Examination sker i form av:
Skriftlig individuellt fördjupningsarbete samt muntlig examination med opponentskap/respondentskap (4 hp)
Maktdag muntlig examination, (1 hp)
Psykologisk livräddning (PLV) (1 hp)
Workshop- Strategisk problemlösning (1,5 hp)
Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).
Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Betyg
På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).
Kursvärdering
Kursvärdering sker skriftligt samt muntligt i dialog med studenterna. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och
till de studenter som ska påbörja kursen.