Operahistoria - verk kontra tolkning 2
Kort om kursen
Den här kursen är en fortsättning på "Operahistoria - verk kontra tolkning 1" och fokuserar på operans historia från 1850 till idag. Du väljer ett operaverk att analysera och fördjupar dig i en tolkning av samma verk. Kursen leds av Göran Gademan, dramaturg vid GöteborgsOperan och författare till boken Operahistoria.
Om utbildningen
Den här kursen leds av Göran Gademan, operahistoriker och författare till boken Operahistoria (2015). Kursen fokuserar på operahistoria från 1850 till idag och bygger vidare på kursen "Operahistoria - verk kontra tolkning 1".
Föreläsningarna innehåller inspelningsexempel från framstående artister, dirigenter och regissörer, med fokus på skillnaden mellan verket i sig och tolkningen av det. Studenterna väljer ett operaverk att analysera och fördjupar sig i en tolkning ur olika perspektiv.
Kursen avslutas med ett publiksamtal på GöteborgsOperan, där Göran Gademan intervjuar regissör, dirigent, scenograf och sångare inför en aktuell produktion. Studenterna får sedan besöka en föreställning av denna uppsättning.
Examinationen består av en kortare uppsats och en muntlig redovisning i seminarieform.
Om Göran Gademan:
Göran Gademan har varit anställd som dramaturg på GöteborgsOperan sedan 2006, även castingsamordnare sedan 2013. Dessförinnan var han engagerad vid Teatervetenskapliga institutionen vid Stockholms universitet som forskare och lärare. Han disputerade där 1996 med avhandlingen Realismen på Operan, gav ut boken Operabögar 2004 och delar av Ny svensk teaterhistoria 2007, samma år som han blev docent. Han har suttit i styrelserna för Folkoperan och Operahögskolan i Stockholm. Mycket flitig föredragshållare, presentatör och skribent, även med framträdanden i radio och TV. 2015 kom han ut med en operahistoria på Gidlunds förlag, den första på svenska på 50 år. Han undervisar sedan 2017 i operahistoria och auditionträning på operautbildningen vid Högskolan för scen och musik i Göteborg.
Tre omgångar har han ingått som musikexpert i det vinnande laget Witt-Brattström för SVT:s Kulturfrågan Kontrapunkt. Laget fick därefter titeln ”eviga stormästare”. 2019 kom han på femte plats i tidskriften OPUS lista över årets musikpersonligheter. Under pandemin förde han kulturarbetarnas talan genom att grunda föreningen ”Öppna salongerna” för att öppna teatrar och konserthus på ett smittsäkert sätt, vilket renderade honom en nominering till Stora Målpriset 2020. Året därpå kom hans bok Wagner som dramaturg ut, även den på Gidlunds förlag.
2022 fick han H M Konungens medalj i 8:e storleken med högblått band ”för framstående insatser inom svensk operakonst”.
Behörigheter och urval
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urval
Betyg (34 %), högskoleprov (33 %) och högskolepoäng, max 165 hp (33 %)
Så är det att plugga
Lokaler
Högskolan för scen och musik bedriver sin verksamhet på fyra adresser i Göteborg: Eklandagatan 86, Åvägen 24 (Brewhouse), Vasagatan 50 (HDK-Valand) och Triörgatan 1 (Andra stället).