Operahistoria - verk kontra tolkning 2
Om kursplanen
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ges som fristående kurs.
Behörighet
Innehåll
Kursens innehåll består av att i föreläsningsform ge studenten samlad kunskap, medvetenhet om och förståelse för operahistoria och de olika kontexter i vilka operorna skapades, ur ett musikaliskt, teatermässigt och samhälleligt perspektiv. Betoning ges på olika genretyper inom operans olika epoker. Kursen fokuserar på operans historia från 1850 fram till idag. Studenten väljer en epok och ett operaverk och analyserar såväl verket som en utvald tolkning av det, antingen livenärvaro vid en föreställning eller dvd/video/datorfilmer/ streaming från nätet.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- Översiktligt redogöra för hur operakonsten utvecklas från c:a 1850 till idag
- Förstå skillnaden mellan musikaliska begreppen verk och tolkning
Färdigheter och förmåga
- Visa förmåga att diskutera och analysera en tolkning av ett visst operaverk med utgångspunkt från verkets historiska förutsättningar samt det samhälle i vilket tolkningen genomfördes
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Visa förmåga till kritisk reflektion över operaverkens roll i sin samtid
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Kursen ges i form av föreläsningar och ett seminarium.
Undervisningsspråk: svenska
Examinationsformer
Studenten examineras genom en skrivuppgift, samt en muntlig redovisning vid ett seminarium.
Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).
Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Kursvärdering
Studenten utvärderar kursen skriftligt och anonymt efter kursens slut. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen. Eventuella förändringar i kursens upplägg presenteras för studenterna vid nästkommande kurstillfälle.
Övriga föreskrifter
Jämställdhet, jämlikhet och mångfald ska beaktas i alla kurser på Högskolan för scen och musik. Utgångspunkten är alla människors lika värde och möjlighet till delaktighet, såväl inom skolans verksamhet som i det omgivande samhället. Likaså ska Högskolan för scen och musik i alla sina kurser beakta frågor om hållbar utveckling, vilket innebär att nuvarande och kommande generationer tillförsäkras en hälsosam och god miljö, samt ekonomisk och social välfärd och rättvisa.