En musiklärare spelar gitarr för en elev
Foto: Gunnar Jönsson

Pedagogisk och kulturpedagogisk handledare 1

Kurs
MVKPK1
Avancerad nivå
7,5 högskolepoäng (hp)
Studietakt
Undervisningstid
Kväll
Studieort
Göteborg
Undervisningsform
Undervisningsspråk
Svenska
Start/slut
Ansökan öppen
Anmälningskod
GU-15355
Ansökan stängd

Kort om kursen

Kursen är en fortbildningskurs för dig som är verksam pedagog och som vill fördjupa dina kunskaper och insikter i kulturpedagogisk handledning.

Om utbildningen

Kursen belyser barns och ungas lärande och utveckling, och behandlar pedagogisk och kulturpedagogisk handledning och verksamhetsutveckling utifrån olika teman. Dessa teman anknyter till olika teoretiska och praktiska perspektiv på undervisning, men också till generella perspektiv relaterade till förskola, grundskola och samhälle – till exempel hållbarhet, mångfald och användandet av olika slags kulturella redskap.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs förskollärarexamen, fritidspedagogexamen eller lärarexamen eller motsvarande. Dessutom krävs språkkunskaper motsvarande Svenska B/Svenska 3.

Urval

Dokumenterad yrkeserfarenhet från arbete som lärare.

Så är det att plugga

Undervisningen

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, workshops, gruppstudier och självstudier. Du förbereder dig på din kommande ledarroll genom att skriva en reflekterande processdagbok och genom uppgifter som utgår från din yrkesverksamhet i förskola/grundskola eller annan skolform.

Höstterminen 2024 går kursen på torsdagskvällar.

Lokaler

Högskolan för scen och musik bedriver sin verksamhet på fyra adresser i Göteborg: Eklandagatan 86, Åvägen 24 (Brewhouse), Vasagatan 50 (HDK-Valand) och Triörgatan 1 (Andra stället).

Läs mer om lokaler