Pedagogisk och kulturpedagogisk handledare 1
Om litteraturlistan
Colliander, M-A., & Wehner-Godée, C. (2013). Om värden och omvärlden; Pedagogik i praktik och teori med inspiration från Reggio Emilia. Antologi. (286 s)
Essén, G., Björklund, E., & Olsborn Björbo, L. (2020). Pedagogisk dokumentation – Utvecklas och lära tillsammans. Natur & Kultur. (80 s)
Delblanc, Å., Harju, A., & Åkerblom, A. (2021). Möjligheter och utmaningar för förskola. I en tid av mångfald och rörlighet. Studentlitteratur. (151 s)
Dahlberg, G., Moss, P., & Pence, A. (2014). Från kvalitet till meningsskapande; Postmoderna perspektiv – Exemplet förskolan. Liber. (328 s)
Dokumentation i förskolan. Skolverket. https://www.skolverket.se/skolutveckling/inspiration-och-stod-i-arbetet/stod-i-arbetet/dokumentation-i-forskolan
Henning Loeb, I., Langelotz, L., & Rönnerman, K. (red.) (2019). Att utveckla utbildningspraktiker. Analys, förståelse och förändring genom teori om praktikarkitekturer. Studentlitteratur.
Häikiö, T. (2007). Barns estetiska läroprocesser; Atelierista i förskola och skola. Doktorsavhandling. Acta Universitatis Gothoburgensis, Art and Architecture, nr 24. Göteborgs universitet. (Tillgängliggörs på lärplattform vid kursstart.)
Lenz Taguchi, H. (2013). Varför pedagogisk dokumentation? Om barnsyn, kunskapssyn och ett förändrat förhållningssätt till förskolans arbete. Gleerups (140 s).
Läroplan för förskola, Lpfö18. Reviderad 2019. www.skolverket.se
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, Lgr 22. www.skolverket.se
Cederberg-Scheike, A. (2016). Handledning för kollegialt lärande. Studentlitteratur. (147 s).
Reggio Children/Project Zero (2001). Att göra lärandet synligt - barns lärande individuellt och i grupp. (Originaltitel: Making learning visible). Reggio Emilia. (363 s).
Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan – pedagogisk dokumentation. (2015). Skolverket. https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a659d3f/1553964384353/pdf2808.pdf
Åberg, A., & Lenz Taguchi, H. (2018). Lyssnandets pedagogik. Liber. (152 s).
Åsén, G. (2023) (Red). Utvärdering & Pedagogisk bedömning i förskolan. Liber.
Åsén Nordström, E. (2014). Pedagogisk handledning i tanke och handling –en studie av handledares lärande. Doktorsavhandling. Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet. (160 s).