Praktiskt bildskapande med inriktning mot samtidskonst och pedagogik

FKGPRB
Grundnivå
15 högskolepoäng (hp)
Studietakt
Undervisningstid
Blandad undervisningstid
Studieort
Ortsoberoende
Distans
Undervisningsspråk
Start/slut
Ansökningsperiod
Anmälningskod
GU-50067
Kursinnehåll

Kort om kursen

Den här kursen riktar sig till dig som vill utveckla och fördjupa dina kunskaper inom praktiskt bildskapande i relation till samtidskonst. Kursen behandlar grunder inom två -och tredimensionella tekniker som färglära, måleri, skiss, tryck, form och du kommer också att genomföra ett eget gestaltande projekt. Under ditt praktiska arbete med projektet behandlas också frågor kring pedagogiskt iscensättande av bildskapande i relation till samtidskonst.

Om utbildningen

Kursen syftar till att utveckla dina konstnärliga färdigheter inom bildgestaltning med en inriktning mot samtidskonst. Kursen introducerar också grundläggande begreppsbildningar inom bildpedagogik. Centralt för kursen är ett eget undersökande och självständigt förhållningssätt till det konstnärliga skapandet samt att utveckla förståelsen för samtidskonstens relation till bildämnet.

Kursen ges helt på distans men du kommer att arbeta praktiskt inom måleri, teckning, form och rumslighet. Som stöd i ditt praktiska arbete kommer kursen erbjuda handledning samt ett antal inspirerande Artist talks på distans.

Kursen har inga förkunskapskrav utan du förväntas utveckla sina konstnärliga färdigheter med utgångspunkt i din kunskapsnivå och dina praktiska förutsättningar för bildskapande.

Kursen avslutas med ett eget gestaltningsprojekt som presenteras för de andra deltagarna samt ett skriftligt inlämningsarbete om pedagogiskt iscensättande av bildskapande i relation till samtidskonst.

Kursen består av två delkurser:

1. Bildgestaltning och samtida konst, 7,5 hp

2. Gestaltningsprojekt och pedagogisk iscensättning, 7,5 hp

Behörigheter och urval

Grundläggande behörighet

Urval

Betyg (34 %), högskoleprov (33 %), högskolepoäng från konstnärlig utbildning eller från Lärarutbildning (33 %), max 165 hp.