Kursplan

Praktiskt bildskapande med inriktning mot samtidskonst och pedagogik

Kurs
FKGPRB
Grundnivå
15 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2024/3
Ikraftträdandedatum
2024-06-24
Beslutsdatum
2024-06-24
Gäller från termin
Vårterminen 2025
Beslutsfattare
HDK-Valand - Högskolan för konst och design

Kursens moduler

Bildgestaltning och samtida konst, 7,5 Högskolepoäng
Gestaltningsprojekt och pedagogisk iscensättning, 7,5 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som fristående kurs.

Behörighet

Grundläggande behörighet.

Innehåll

Kursen syftar till att utveckla studentens konstnärliga färdigheter inom bildgestaltning med en inriktning mot samtidskonst. Kursen introducerar också grundläggande begreppsbildningar inom bildpedagogik. Centralt för kursen är studentens undersökande och självständiga förhållningssätt till det konstnärliga skapandet samt att bidra till en utökad förståelse för samtidskonstens komplexitet i relation till bildämnet.

Kursen innehåller praktiska moment inom måleri, teckning, form och rumslighet där studenten får möjlighet att utveckla sina konstnärliga färdigheter med utgångspunkt i den egna kunskapsnivån och praktiska förutsättningar för bildskapande. Genom det praktiska gestaltningsarbetet utforskar studenten hur bildskapande och samtidskonst kan integreras i olika konstnärliga och pedagogiska sammanhang.

Kursen avslutas med ett eget gestaltningsprojekt och ett skriftligt inlämningsarbete om pedagogiskt iscensättande av bildskapande i relation till samtidskonst.

Delkurser

1. Bildgestaltning och samtida konst (Visual Art Practice and Contemporary Art), 7,5 hp

I delkursen tränar studenten grundläggande färdigheter inom givna konstnärliga tekniker och introduceras till samtidskonst i relation till bildämnet och egen gestaltning.

**2. Gestaltningsprojekt och pedagogisk iscensättning **(Visual Art Project and Pedagogical Staging), 7,5 hp

I delkursen genomför studenten ett eget gestaltande arbete samt kommunicerar den egna konstnärliga processen. Studenten reflekterar också i skrift om pedagogiskt iscensättande av bildskapande i relation till samtidskonst.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna

Kunskap och förståelse

Delkurs 1:

  • redogöra för ett urval av teorier och begreppsbildningar inom bild- och konstpedagogik
  • diskutera metoder för hur konstnärligt arbete kan transformeras till pedagogiska sammanhang

Delkurs 2:

  • diskutera egna och andras konstnärliga referenser inom samtidskonsten

Färdigheter och förmåga

Delkurs 1:

  • skapa tvådimensionella bilder genom valfri skissteknik, måleri och enklare trycktekniker

Delkurs 2:

  • skapa tredimensionell form i valfria material
  • kommunicera den egna konstnärliga arbetsprocessen skriftligt och muntligt
  • planera ett pedagogiskt iscensättande av bildskapande processer med anknytning till samtidskonst

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Delkurs 1:

  • tillämpa ett konstnärligt undersökande förhållningssätt i teknikövningar
  • identifiera och diskutera aktuella debatter eller frågeställningar inom samtidskonsten
  • reflektera kring det egna lärandet och behovet av fördjupade kunskaper inom bildframställningstekniker. 

Delkurs 2:

  • tillämpa ett konstnärligt undersökande förhållningssätt i eget gestaltningsarbete.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Kursen genomförs som distansstudier via Göteborgs universitets lärplattform.

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, litteraturstudier och handledning i teknikövningar. Kursens föreläsningar och seminarier sker online i realtid. Visst förinspelat undervisningsmaterial kan förekomma.

Undervisningsspråket är svenska.

Examinationsformer

Lärandemålen examineras genom

  • genomförda praktiska uppgifter inom bildframställningstekniker
  • muntligt och skriftligt deltagande i gruppdiskussioner
  • redovisning av genomfört gestaltningsprojekt
  • skriftlig inlämningsuppgift i form av en pedagogisk planering.


Komplettering av skriftliga uppgifter kan komma att medges. Möjligheten till komplettering bedöms individuellt och beslutas av examinator. Komplettering sker genom de uppgifter som examinator bestämmer och inom angiven tidsram.

Frånvaro vid examinerande moment kan komma att ersättas med annan examinationsform efter examinators bedömning.

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Betyg

På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).

Kursvärdering

Studenterna ges möjlighet att utvärdera kursen skriftligt anonymt och muntligt i grupp i samband med kursens slut. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

Nätbaserad undervisning på distans förutsätter tillgång till dator med kamera, mikrofon och internetuppkoppling.

Studenten förutsätts ha egen tillgång till material, verktyg och lämplig arbetsplats för eget bildskapande arbete. Det finns ingen möjlighet att utnyttja verkstäder på campus för genomförande av kursens praktiska moment.

Studenten står själv för kostnader i samband med genomförande av kursen så som material, studiebesök och kurslitteratur.