Kursplan

Samtalsmetodik

Kurs
PX1400
Grundnivå
15 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU2024/48
Ikraftträdandedatum
2024-09-02
Beslutsdatum
2024-05-28
Gäller från termin
Höstterminen 2024
Beslutsfattare
Psykologiska institutionen

Kursens moduler

Faktorer som påverkar ett samtal, 5 Högskolepoäng
Samtal i arbetslivet, 4 Högskolepoäng
Kommunikation och samtal, 4 Högskolepoäng
Metoder för att studera och analysera samtal, 2 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som fristående kurs.

Behörighet

Grundläggande behörighet.

Innehåll

Kursen består av 4 delkurser

Delkurser

1. Kommunikation och samtal (Communication and conversation), 4 hp

Betygsskala: Godkänd (G) och Underkänd (U)

Delkursen ger en allmän introduktion till ämnesområdet kommunikation och samtal. Teorier om kommunikation och samtal belyses och grundläggande samtalsverktyg såsom aktivt lyssnande, att ställa frågor samt jag-budskap introduceras. Fokus ligger på kommunikation och samtal ansikte-mot-ansikte. Betydelsen av språklig och icke-språklig kommunikation tas upp. Vi diskuterar vad som kännetecknar ett välfungerande samtal. Studenterna får genom övningar träna på olika samtalssituationer och att reflektera över dessa.

2. Intervjumetodik och analys (Interview methodology and analysis), 2 hp

Betygsskala: Godkänd (G) och Underkänd (U)

Delkursen syftar till att ge en ökad förståelse för intervjun som forskningsmetod. Studenterna får praktisk övning i att skapa en intervjuguide och genomföra en intervju. Därefter reflekterar vi kring genomförandet av intervjun, såsom intervjuguiden, ramarna för intervjun och intervjurelationen. En översiktlig genomgång av kvalitativ analys av intervjuer och samtal ingår.

3. Faktorer som påverkar ett samtal (Factors affecting a conversation), 5 hp

Betygsskala: Godkänd (G) och Underkänd (U)

I delkursen belyses faktorer som påverkar ett samtal att bli mer eller mindre välfungerande. Vi diskuterar hur ett samtal påverkas av personliga egenskaper hos samtalsparterna. Vad kan det få för konsekvenser om samtalsparterna är olika, till exempel på grund av ålder eller funktionsvariation? Hur påverkar det att man kommer in i ett samtal med olika erfarenheter och förförståelse? Hur kan man anpassa samtalet? Vilka är utmaningarna? Vi belyser även faktorer i situationen eller i miljön som kan påverka ett samtal. Studenterna får öva sig på att i praktisk tillämpning ta hänsyn till olika påverkansfaktorer i samtal.

4. Samtal i arbetslivet (Dialogue in a professional setting), 4 hp

Betygsskala: Godkänd (G) och Underkänd (U)

Olika typer av samtal i arbetslivet behandlas och viktiga beståndsdelar för att genomföra goda samtal i det sammanhanget presenteras. Generella samtalsfärdigheter såsom att lyssna aktivt och att formulera och ställa bra frågor appliceras på samtal typiska för arbetslivet. Även svåra samtal och hur man kan hantera dessa berörs, liksom hur man ger konstruktiv feedback. Möjlighet ges att via övningar praktiskt tillämpa samtalsmetoder som kan användas i samtal i arbetslivet.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse 

  • på en grundläggande nivå kunna redogöra för centrala teorier inom området kommunikation och samtal

  • visa en grundläggande förståelse för intervjumetodik och kvalitativ analys av samtal och intervjuer

  • beskriva hur olika faktorer, både i situationen och hos samtalsparterna, kan påverka ett samtal

  • beskriva metoder för att leda olika typer av samtal samt visa förståelse för hur och i vilka situationer dessa metoder kan användas

Färdigheter och förmåga 

  • analysera samtal utifrån teorier om kommunikation och samtal, samt utifrån de metoder som studerats på kursen

  • resonera kring hur man kan tillämpa kunskap om olika påverkansfaktorer på samtal

  • genomföra egna samtal där kunskap om påverkansfaktorer tillämpas

  • praktiskt tillämpa kunskap om att leda olika typer av samtal som förekommer i arbetslivet

Värderingsförmåga och förhållningssätt 

  • självständigt kunna utvärdera ett samtal utifrån de teorier som berörts på kursen samt utifrån kunskap om olika påverkansfaktorer

  • visa förmåga att reflektera kring olika roller i samtalet utifrån de metoder och teorier som berörts under kursen

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningen sker genom föreläsningar, övningar, grupparbeten och seminarier.

Undervisningsspråk: svenska

Examinationsformer

All undervisning samt kurslitteratur kan utgöra grund för examination. Frånvaro tas igen enligt kursledarens anvisningar. Vid frånvaro från fler än två övningar/seminarier hänvisas till deltagande på motsvarande moment nästföljande termin.

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Betyg

På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U). För godkänt betyg på kursen krävs

  • Aktivt deltagande i obligatoriska undervisningsmoment

  • Godkänt betyg på samtliga skriftliga inlämningsuppgifter

Kursvärdering

Kursledaren ansvarar för att de studerande bereds tillfälle att göra en anonym skriftlig kursvärdering vid kursens slut. Efter avslutad kurs skriver kursledaren en kursrapport, där bl.a. en sammanställning av kursvärderingen ingår. Kursrapporten behandlas i aktuell beredningsgrupp och förmedlas både till de studenter som genomförde kursvärderingen och till de studenter som ska påbörja kursen. Kursrapporter hålls tillgängliga för studenter.

Övriga föreskrifter

Om det i kursen ställs krav på tillgång till dator, internet eller eventuella andra digitala resurser ansvarar studenten själv för att hen har tillgång till det.

Litteratur på engelska förekommer på kursen.