Schack och matematik
Intresset för schackspelande har skjutit i höjden på senaste efter att serien The Queen's Gambit hade premiär. Olle Häggström, professor i matematisk statistik, har spelat schack på tävlingsnivå i flera år.
Olle Häggström, professor i matematisk statistik vid Göteborgs universitet, lärde sig spela schack som 6-åring och spelade på klubb- och tävlingsnivå som 12-åring.
- Genom åren har det varit ett relativt intensivt tävlingsspel. Mitt senaste (men kanske inte sista) tävlingsparti spelade jag 2013, men jag följer fortfarande direktsända turneringar på nätet emellanåt, säger han.
Schacket närmast matematiken
Koncentration, problemlösning och logiskt tänkande. Det finns många idéer om hur matematik och schackspelande hänger ihop. Genom åren har kända matematiker studerat matematiska problem i spelet. Förutom att hitta lösningen till problemet tittar matematiker även ofta på antalet möjliga lösningar och försöker hitta nya lösningar.
- Som vetenskap ligger schacket närmast matematiken. Formellt sett kan det i själva verket ses som en del av matematiken, närmare bestämt som ett ytterst begränsat specialfall av den gren av matematiken som benämns kombinatorisk spelteori.
- Jag är långt ifrån ensam om att kombinera matematik- och schackintresse, men jag vill inte överdriva sambandet mellan dessa områden. Som jag ser det har schacket sitt stora värde som sport och som kulturyttring.
Intresset för schack ökat
Serien The Queen's Gambit har bidragit till ett uppsving för schackets popularitet. Med stöd av schackmästare har tävlingsmomenten avbildats verklighetstroget.
- När schack framställs på film slarvas det ofta med detaljerna, men i The Queen's Gambit imponeras jag av hur väl de fångat både enstaka detaljer och den allmänna atmosfären i tävlingsschack, och det märks att de tagit hjälp av den ryske stormästaren Garri Kasparov, som var världsmästare 1985-2000 och av många räknas som alla tiders främste schackspelare. Det är en fin serie som bidragit till ett uppsving för schackets popularitet.
Schack inspiration på AI-området
Schack spelade tidigt en roll inom AI och det är möjligt att schacket i framtiden kan fortsätta att erbjuda inspiration på AI-området.
- Sin viktigaste roll inom vetenskapen har schacket spelat som ett slags testfall inom utvecklingen av AI (artificiell intelligens). Redan 1997 besegrade ett datorprogram Kasparov, och programmen har sedan dess sprungit ifrån den mänskliga världseliten, men det räknas ändå som ett av AI-teknikens stora genombrott när AI-företaget DeepMind 2017 presenterade brädspelsprogrammet AlphaZero. Genombrottet bestod inte så mycket i att AlphaZero utklassade det dittills bästa schackprogrammet, utan i att det fungerar enligt helt nya principer. Medan tidigare schackprogram byggts upp med stora inslag av mänskligt schackkunnande, lärde sig AlphaZero spela på egen hand utan annan förprogrammerad kunskap än spelets regler.
- I ett projekt förra året resonerade jag och forskarkollegor kring den eventuella möjligheten att använda schacket som ett slags övningsarena för att vinna värdefulla kunskaper inför den riskabla situation som kan uppstå i samband med ett framtida genombrott inom så kallad artificiell generell intelligens.
Vill du studera matematik?
Ansök till matematikprogrammet! Kandidatprogrammet är på 3 år och erbjuder dig en gedigen och utmanande utbildning i matematik och matematisk statistik. Ansökan inför hösten öppnar 16 mars.