Självständigt arbete (examensarbete) för lärare i fritidshem

Studietakt
Undervisningstid
Dag
Studieort
Ortsoberoende
Distans
Undervisningsspråk
Start/slut
Ansökningsperiod
Anmälningskod
GU-93057
Kursinnehåll

Kort om kursen

Den här kursen vänder sig till dig som arbetar i fritidshem och vill utveckla ditt vetenskapliga förhållningssätt samt bidra till kunskapsutvecklingen inom det fritidspedagogiska yrkesområdet, eller till dig som behöver komplettera din lärarutbildning med ett examensarbete för att erhålla lärarlegitimation.

Om utbildningen

Kursen är en så kallad uppsatskurs och innebär att du tillsammans med en studiekamrat självständigt, med stöd av handledare, enligt vedertagen praxis för vetenskapliga arbeten, genomför en undersökning och skriftligt presenterar den i form av en uppsats. Examensarbetet ska centrera ett fenomen eller problem med relevans för arbete inom det fritidspedagogiska yrkesområdet och kan genomföras i form av en systematisk litteraturöversikt, som ett utvecklingsarbete i verksamhet eller som en mindre empirisk studie.

Du som läst en eller flera av kurserna i fritidspedagogik har, om du söker och antas till grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem, möjlighet att ansöka om validering och tillgodoräkning av moment inom dessa kurser inom ramen för programmet.

Undervisningen:

Kursen omfattar 15 hp och bedrivs på halvfart. Den ges på distans, vilket kräver att du som student har tillgång till dator samt en väl fungerande internetuppkoppling. Kursen inleds med föreläsningar och seminarier för att sedan övergå i självständigt arbete med stöd av handledare. Kursen avslutas med ett obligatoriskt, examinerande vetenskapligt seminarium där uppsatsen presenteras och diskuteras.

Behörigheter och urval

Behörighet

För tillträde till kursen krävs grundläggande behörighet samt minst 45 hp kurs/er på grundnivå inom fritidspedagogik eller motsvarande.

Urval

Högskolepoäng, max 165 hp.

Efter studierna