Kursplan

Självständigt arbete (examensarbete) för lärare i fritidshem

Kurs
PDGF40
Grundnivå
15 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU2024-217
Ikraftträdandedatum
2025-01-20
Beslutsdatum
2024-06-25
Gäller från termin
VT25
Beslutsfattare
Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Kursens moduler

Examination, 15 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges på grundnivå och som fristående kurs.

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs grundläggande behörighet samt minst 45 hp kurs/er på grundnivå inom fritidspedagogik eller motsvarande.

Innehåll

Kursen inleds med ett metodmoment där studenten tränas i för uppsatsämnet relevanta forskningsmetoder. Parallellt med metodmomentet påbörjar studenten uppsatsarbetet genom att formulera syfte och frågeställningar samt designa och planera en självständig empirisk studie eller ett utvecklingsarbete för examensarbetet.

Examensarbetet syftar till att fördjupa förmågan att självständigt och metodiskt bearbeta egna och andras erfarenheter samt den pedagogiska och didaktiska yrkesverksamheten, med hänsyn tagen till fritidshemmets/skolans värdegrund. Examensarbetet ska visa studentens kännedom om vetenskapsteori, forskningsetik och forskningsmetoder samt relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten ska förvärva kunskaper om forskningsmetod, samt utveckla kunskaper att självständigt genomföra ett vetenskapligt arbete inom fritidspedagogik med utbildningsvetenskaplig relevans.

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

• identifiera och vetenskapligt beskriva ett problemområde av relevans för yrkesutövningen
  • visa kännedom om vetenskapsteori och kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder, samt om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen som lärare i fritidshem

Färdigheter och förmåga

• visa förmåga att självständigt designa en studie, genomföra denna och systematisera forskningsresultatet i en vetenskapligt sammanhållen text på korrekt svenska.
  • muntligt redogöra för och diskutera egna slutsatser
  • argumentera för brister och förtjänster i ett vetenskapligt arbete

Värderingsförmåga och förhållningssätt

• visa förmåga att identifiera behov av ytterligare kunskap inom det valda problemområdet
  • visa förmåga att identifiera och diskutera forskningsetiska aspekter inom det valda problemområdet
  • visa förmåga till att göra bedömningar utifrån vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt med fokus på hållbar utveckling

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Kursen ges som distanskurs. Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och handledning av examensarbete. Arbetet innefattar litteraturstudier, insamling och analyser av empiri genom tillämpning av lämpliga metoder samt författande av rapport. Examensarbetet genomförs i grupp, företrädesvis av två studenter tillsammans. Examensarbetet ska framställas som ett skriftligt vetenskapligt arbete som behandlas muntligt av studiekamrater och examinator i ett seminarium.

Examinationsformer

Som bedömningsunderlag används muntlig och skriftlig examination. För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Följande moment utgör grund för examination och är därför obligatoriska:

• Genomföra och skriftligt framställa ett examensarbete
  • Försvara detta arbete och opponera på ett annat arbete vid granskningsseminarium

Bedömning av de övergripande målen görs utifrån en sammanvägning av hur väl studenten har uppfyllt de mer detaljerade målen.

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). Den studerande examineras i relation till kursens mål. Bedömningskriterier anges i separat kursdokument på Göteborgs universitets lärplattform.

Kursvärdering

Kursvärderingen görs skriftligt av studenterna vid kursens slut, men även i dialogform muntligt under kursens gång. Den avslutande kursvärderingen, som förutom studenternas synpunkter även innefattar lärares dokumenterade erfarenheter, sammanställs sedan till en rapport och görs tillgänglig för berörda studenter och lärare. Rapporten ska vara vägledande för utveckling och planering av nästkommande kursomgång. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

Kursen bygger på digitala undervisningsmoment. Nätbaserad information och kommunikation via Göteborgs universitets lärplattform används och dator med internetuppkoppling krävs.