Kursplan

Slöjd 1 för lärare åk 7-9

Kurs
L9SL11
Grundnivå
15 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2024/3
Ikraftträdandedatum
2024-10-16
Beslutsdatum
2024-10-16
Gäller från termin
Vårterminen 2025
Beslutsfattare
HDK-Valand - Högskolan för konst och design

Kursens moduler

Skolämnet slöjd, från dåtid till nutid, 2,5 Högskolepoäng
Lärande i skolämnet slöjd, 2,5 Högskolepoäng
Hantverk och material, 10 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen ingår i Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 (L1Ä79).

Kursen kan även ges som fristående kurs.

Behörighet

Engelska 6, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2

Innehåll

Med utgångspunkt i material, redskap och hantverkstekniker introduceras studenten för handlingsburen kunskapstradition och skolämnet slöjd. I kursen prövas och problematiseras olika strategier för slöjdarbete, såväl genom upptäckande som utforskande. Under kursen bearbetar och omformar studenten olika material med redskap och handverktyg, samtidigt tydliggörs säker och ändamålsenlig hantering av material, redskap och handverktyg. Hållbar utveckling diskuteras i förhållande till skolämnet slöjds material och tekniker.

Reflektioner från studentens eget slöjdande relateras till grundskolans kursplan i slöjd och till vad det innebär att vara slöjdlärare. Vidare behandlar ämnesdidaktiken skolämnet slöjds målsättningar såväl i nutid som historiskt och pedagogiskt, samt sett ur ett genusperspektiv. Utifrån ämnesdidaktiska perspektiv och metoder utforskar studenten slöjdundervisning med utgångspunkt i grundskolans styrdokument.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för material i slöjdundervisning avseende framställning, egenskaper och banvändningsområden
  • redogöra för redskap och handverktyg, deras användningsområden och hur hantering av dessa sker ändamålsenligt och säkert
  • redogöra för slöjdämnets målsättningar för grundskolan
  • beskriva skolämnet slöjds pedagogiska framväxt i det svenska skolsystemet

Färdigheter och förmåga

  • diskutera ämnesdidaktiska perspektiv och metoder i syfte att utforma undervisning som stimulerar till lärande
  • tillämpa grundläggande hantverkstekniker för arbete i metall, textil och trä
  • beskriva det egna slöjdandet med ord och bild

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • motivera val av material och hantverkstekniker i förhållande till hållbar utveckling
  • reflektera kring olika sätt att undervisa i och om slöjd i grundskolan i relation till didaktiska traditioner och teorier.

Hållbarhetsmärkning

Kursen är hållbarhetsrelaterad, vilket innebär att minst ett av kursens lärandemål tydligt visar att kursens innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

I kursen möter de studerande olika arbetsformer; lärarledda workshops, arbete individuellt och i grupp, litteraturstudier, slöjdarbeten i olika material och tekniker, föreläsningar och seminarier.

Undervisningsspråket är svenska. I kursen kan förekomma litteratur på nordiska språk och engelska.

Examinationsformer

Kursmålen examineras genom skriftliga och muntliga redovisningar, samt bearbetning av olika material i olika hantverkstekniker. De examimerande momenten grundar sig på kursens innehåll och bygger på att studenten individuellt, med stöd av lärarledda handledningstillfällen under kursens gång, kan uppvisa godkända resultat kopplade till kursens examinerande uppgifter.

Komplettering av examinerad studentprestation kan komma att medges. Möjligheten till komplettering bedöms individuellt och beslutas av examinator. Komplettering sker genom de uppgifter som examinator bestämmer och inom angiven tidsram.

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap
22§).

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller
alternativ examinationsform.

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser
praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).

Kursbetyget är en samlad bedömning av kursens betygssatta delar. För att att betyget Väl Godkänt ska rapporteras som kursbetyg, krävs att minst 10 hp av kursens delbetyg visar på Väl Godkänt.

För betyg Väl Godkänd (VG) krävs förutom kursens mål, att den studerande visat särskild förmåga till reflektion i den egna lärprocessen, dessutom visat skicklighet i slöjdarbetet och i förhållande till de kursmål som relaterar till material, redskap och
hantverkstekniker.

Kursvärdering

Studenterna ges möjlighet att utvärdera kursen anonymt i samband med kursens slut. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

Studenten står för vissa kostnader i samband med kursen så som litteratur, material och eventuella studiebesök.