Slöjd 1 för lärare åk 7-9
Om litteraturlistan
Obligatorisk litteratur
Andersson, J. & Johansson, M. (2017). Händig, skicklig och konstfärdig – slöjdkunnande i interaktion. Forskning om undervisning och lärande, ForskUL, 5(1), 26–46. Tillgänglig: https://publicera.kb.se/forskul/article/view/27460
Andersson, J. (2019). Instruktion av hantverkstekniker i slöjden –fiktivt och konkret handling som kommunikativ resurs. FormAkademisk - forskningstidsskrift for design og designdidaktikk, 12(1). Finns på: https://doi.org/10.7577/formakademisk.2761
Andersson. J. Brøns-Pedersen. L. & Illum. B. (2016). Kommunikation och lärande i slöjdverkstaden. Techne Series A: 23(2), 2016, 80–98). Tillgänglig: https://journals.hioa.no/index.php/techneA/article/view/1274/1562
Borg, K. (2008). Slöjd för flickor och slöjd för gossar. I K. Borg & L. Lindström (Red.),
Slöjda för livet: Om pedagogisk slöjd (s. 51–64). Stockholm: Lärarförbundets förlag.
Carlgren. I. (2008). Vad kan den som kan? – (ämnes)kunnande som centralt i ämnesdidaktisk forskning. Forskning om undervisning och lärande, vol 11, nr 3, (s. 6–23). Tillgänglig: https://publicera.kb.se/forskul/article/view/18034/14980
Erkstam, S. & Olson, A. (2018). Den könssegregerade slöjden. Tillgänglig: http://slojdlararportalen.se/den-konssegregerade-slojden/
Hofverberg, H., & Westerlund, S. (2021). Hållbarhet i slöjdämnet: Innehåll och undervisningstraditioner. Techne Serien - Forskning I slöjdpedagogik Och slöjdvetenskap, 28(1), 16–32. Tillgänglig: https://journals.oslomet.no/index.php/techneA/article/view/4023
Hofverberg, H. (2023). Hållbar utveckling, utbildning och slöjd. Tillgänglig: https://larportalen.skolverket.se/api/resource/P03WCPLAR173371
Johansson, Marléne & Illum, Bent. (2009). Vad är tillräckligt mjukt? Kulturell socialisering och lärande i skolans slöjdpraktik. FORMakaemisk. 2(1), 69–82. Tillgänglig: https://journals.hioa.no/index.php/formakademisk/article/view/62/29
Johansson, M. (2017). Att lära sig se trådraken – om tvekan och fokusförskjutning på väg mot förändrat kunnande Techne serien A, vol. 24, nr.1, s. 11–16. Tillgänglig: https://journals.hioa.no/index.php/techneA/article/view/1758
Persson, H. (2008). Metallslöjd – en historia för sig. I K. Borg & L. Lindström (Red.), Slöjda för livet: Om pedagogisk slöjd (s. 74–85). Stockholm: Lärarförbundets förlag.
Skolverket. (2022). Lgr22 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmen. Tillgänglig https://www.skolverket.se/publikationer?id=9718
Skolverket. (2022). Kommentarmaterial till kursplanen i slöjd för grundskolan. Tillgänglig https://www.skolverket.se/publikationer?id=9804
Skåreus. E. (2018). Estetiska ämnen och genus. (s. 83–105). Malmö: Gleerups
Referenslitteratur
Anderson, Eva. Om lin. Svenska hemslöjdsföreningarnas riksförbund.
Arvidsson, H.& Johansson, S. (2002). Säker arbetsmiljö i trä- och metallslöjd.
Arvidsson, H.& Johansson, S.& Persson, Ethel (2002). Säker arbetsmiljö i textilslöjd.
Solna: Ekelunds förlag. (s.7–24). (Tillhandahålls digitalt).
Biarsch, C., Prell, H. & Wahlandt, A. (2015). APA – LATHUNDEN: En snabbguide till referensskrivning för Utbildningsvetenskapliga fakulteten. Göteborgs universitet. Tillgänglig: https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/40505
Bie, K. (2014). Reflektionshandboken för pedagoger. Malmö: Gleerups
Hult, Annkristin. Om ull. Svenska hemslöjdsföreningarnas riksförbund.
Linköpings universitet (1992). Arbete i metall – verktyg, tekniker. Institutionen för slöjd, Linköpings universitet. (delar, beroende på hantverksmoment i kursen) (Tillhandahålls digitalt).
Linköpings universitet (1992). Arbete i trä - material, verktyg, tekniker. Institutionen för slöjd, Linköpings universitet. (delar, beroende på hantverksmoment i kursen) (Tillhandahålls digitalt).
Reis, B. (2003). Textil Materiallära – allmän del. Borås: Proteko.
Textilepedia, (2021). Fashionary International Ltd. Hong Kong. ISBN 9789887711094
Övrigt
Artiklar och länkar i digitalt format, samt valbar referenslitteratur kan tillkomma.