Länkstig

Språk-, läs-, skriv- och matematikutveckling i förskolan

Vill du fördjupa dina kunskaper om språk och matematik i förskolan? Sök den här utbildningen och få fler verktyg för att utveckla din undervisning. Utbildningen består av tre delkurser med fokus på teori och praktik ur ett första- och andraspråksperspektiv. Ansök senast 15 april.

Målgrupp: förskollärare med förskollärarexamen 
eller motsvarande äldre examen

Omfattning: 15 högskolepoäng, kvartsfart (10 timmar/vecka inkl. kursträffar och inläsning av kurslitteratur)

Kursperiod: 5 september 2025 – 7 juni 2026

Plats: distans via Göteborgs universitet

Kursen ges på uppdrag av Skolverket, som också finansierar del av kurslitteratur

Sista datum för ansökan: 15 april 2025

Om utbildningen

Utbildningen består av tre delkurser som ger dig en ämnesdidaktisk fördjupning i språk-, läs-, skriv- och matematikundervisning utifrån ett första- och andraspråksperspektiv. Utbildningen anpassas efter deltagarnas förutsättningar och behov så att alla ges möjlighet att relatera till sin egen yrkesroll och undervisning. 

Utbildningen genomförs på distans under höstterminen 2025 och vårterminen 2026. Den ges på kvartsfart och omfattar 15 högskolepoäng.  

Delkurs 1: Matematikutveckling utifrån första- och andraspråksperspektiv, 6 hp

Efter genomgången utbildning ska du kunna: 

  • identifiera och redogöra för matematiska begrepp inom aritmetik som har inverkan på barns matematikutveckling
  • visa kännedom om lekens, miljöns, materialens och estetiska uttrycksformers betydelse för barns lärande och utveckling i matematik med fokus på aritmetik
  • reflektera över särskilda utmaningar i samband med att undervisa om ett matematiskt innehåll med fokus på aritmetik och analysera hur utmaningarna kan hanteras.

Alla delarna utgår från ett första- och andraspråksperspektiv.

Delkurs 2: Språk-, läs- och skrivutveckling utifrån första- och andraspråksperspektiv, 6 hp

Efter genomgången utbildning ska du kunna:

  • identifiera och redogöra för begrepp inom språklig medvetenhet som har betydelse för barns språk-, läs- och skrivutveckling 
  • identifiera och redogöra för hur högläsning och samtal om text kan bidra till barns språk-, läs- och skrivutveckling
  • visa kännedom om lekens, miljöns, materialens och estetiska uttrycksformers betydelse för barns språk-, läs- och skrivutveckling
  • reflektera över särskilda utmaningar i samband med språkliga och läsfrämjande aktiviteter och analysera hur utmaningarna kan hanteras.

Alla delarna utgår från första- och andraspråksperspektiv.

Delkurs 3: Lekresponsiv undervisning för att främja barns språk-, läs-, skriv- och matematikutveckling utifrån första- och andraspråksperspektiv, 3 hp

Efter genomgången utbildning ska du kunna:

  • redogöra för begrepp inom teorin lekresponsiv undervisning
  • planera, genomföra och dokumentera aktiviteter som främjar barns språk-, läs-, skriv- och matematikutveckling 
  • använda begrepp från lekresponsiv undervisning för att analysera och diskutera lek- och undervisningsaktiviteter kopplat till barns språk-, läs-, skriv- och matematikutveckling utifrån första- och andraspråksperspektiv.

Schema

Samtliga tillfällen kl 14-17:

Delkurs 1: (5 september 2025 -4 januari 2026)

2025-09-11     
2025-09-25     
2025-10-09     
2025-10-23     
2025-11-06     
2025-11-20     
2025-12-04     
2025-12-11                   

Delkurs 2: (5 januari-12 april 2026)

2026-01-08     
2026-01-22     
2026-02-05     
2026-02-19     
2026-03-05     
2026-03-19     
2026-04-09 

Delkurs 3: (13 april-7 juni 2026)

2026-04-16        
2026-04-23    
2026-05-07    
2026-05-28

Sök senast 15 april

Fyll i ansökningsformuläret och skicka till malin.nilsen@gu.se senast 2025-04-15

Viktiga datum

17 mars: Ansökan öppnar

15 april: Sista ansökningsdag

3 juni, senast: Antagningsbesked. Göteborgs universitet skickar antagningsbesked till samtliga sökande, både de som erbjuds plats och de som inte kan erbjudas plats på uppdragsutbildningen.

Målgrupp

Förskollärare i förskolan med förskollärarexamen eller motsvarande äldre examen. 

Därför ska du delta

  • Fördjupa dina kunskaper om barns språk-, läs-, skriv- och matematikutveckling och lekresponsiv undervisning utifrån ett första- och andraspråksperspektiv.
  • Pröva nya arbetssätt i praktiken.

Förutsättningar att delta

Det är viktigt att du som söker har en dialog med din rektor om hur dina studier kan kombineras med ditt arbete. Tid är viktigt för att utbildningen ska leda till lärande och därmed verksamhetsutveckling.

Kurslitteratur

Skolverket finansierar en del av kurslitteraturen. Du får information om kurslitteratur av lärosätet om du antas till utbildningen.