Kursplan

Tankens gryning: de försokratiska fragmenten och deras reception

Kurs
LIB060
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
2024/3351
Ikraftträdandedatum
2025-01-01
Beslutsdatum
2024-11-17
Gäller från termin
Höstterminen 2025
Beslutsfattare
Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori

Kursens moduler

Seminarier, 2,5 Högskolepoäng
Skriftlig uppgift, 5 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som fristående kurs.

Behörighet

Grundläggande behörighet.

Innehåll

Kursen innebär en introduktion till de försokratiska filosoferna. Med fokus på textanalys och kontextanalys tittar vi på ett antal bevarade källor från några relevanta författare. Texterna och tänkarna demonstrerade (och bidrog till) ett skifte i världsåskådning som både omfattade utforskande av naturfenomen och förståelse av mänskligt handlande. Det övergripande syftet med kursen är att spåra och utforska olika uppfattningar om filosofi som både en väg till kunskap och som livsåskådning.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • uppvisa kunskap om olika försokratiska tänkare och deras ideer,
  • visa förståelse för grundandet och utvecklingen av en filosofisk tradition,
  • förstå utmaningen att rekonstruera ett filosofiskt system (och tankar) utifrån blott fragment,

Färdigheter och förmåga

  • formulera och analysera grundläggande filosofiska frågeställningar,
  • systematisera och relatera olika texter/fragment till en större helhet (och tradition),

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • leva sig in i och respektfullt bemöta alternativa och (i förhållande till den egna uppfattningen) udda påståenden med målsättning att skapa ett tolerant och fritt prövande samtalsklimat.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. Det krävs aktivt deltagande i seminarierna.

Undervisningsspråk: svenska och engelska

Examinationsformer

Kursen examineras genom en skriftlig uppgift samt genom aktivt deltagande i seminarier. Närvaro på kursens seminarier är därför obligatorisk.

Vid frånvaro i utsträckning som gör att kravet på aktivt deltagande och ledande av seminarierna inte kan examineras har examinator rätt att ersätta momentet med skriftlig eller muntlig uppgift.

Rättande lärare kan begära komplettering av examination.

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).

För betyget väl godkänd (VG) på hela kursen krävs väl godkänt (VG) på den skriftliga uppgiften samt godkänt (G) på seminarierna.

Kursvärdering

Studenter som deltar i eller har avslutat kursen ges möjlighet att anonymt framföra erfarenheter av och synpunkter på denna i en kursvärdering. En sammanställning av kursvärderingen och kursansvarig lärares reflektion tillgängliggörs för studenterna inom rimlig tid efter kursslut. Nästa gång kursen ges presenteras sammanställningen och eventuella genomförda åtgärder.

Övriga föreskrifter

Kursen kräver tillgång till dator (eller motsvarande) med internetuppkoppling.

Kursen får ej ingå i examen tillsammans med kursen LIB110.