Teknisk rapportskrivning inom datorer, nätverk och system

Kurs
DIT147
Avancerad nivå
7,5 högskolepoäng (hp)
Studietakt
Undervisningstid
Dag
Studieort
Göteborg
Undervisningsform
Undervisningsspråk
Engelska
Start/slut
Ansökningsperiod
Anmälningskod
GU-18656
Tillfället är inställt

Om utbildningen

Under kursens gång ges studenterna chansen att undersöka det aktuella kunskapsläget inom ett specifikt forskningsområde och skriva en rapport om det. Rapporten ska vara baserad på publicerade arbeten inom ett valt forskningsområde relaterat till datorer, nätverk och system. Varje forskningsområde och ett antal relaterade ämnen presenteras för studenterna i introduktionsföreläsningar. Studenterna arbetar i grupper och varje grupp tilldelas ett ämne utifrån vilket rapporten som ska skrivas. Rapporten ska presenteras muntligt vid ett seminarium. Studenterna förväntas även granska publikationer och andra gruppers uppsatser.

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och workshoppar inom uppsatsmetodik, granskning och presentation, såväl som etik.

Behörigheter och urval

Behörighet

För tillträde till kursen krävs 120 hp i datavetenskap eller motsvarande, inklusive följande kurser (eller motsvarande):

\- DIT423 Datakommunikation,
\- DIT401 Operativsystem
\- DIT240 Distribuerade system.

Följande kunskapsnivå i Engelska krävs:

\- Engelska 6/Engelska B eller motsvarande från ett erkänt internationellt test, t.ex. TOELF, IELTS.

Urval

Högskolepoäng, max 165 hp.