Teoretiska perspektiv på social exkludering och kontroll
Kort om kursen
Utanförskap, marginalisering och social exkludering är brännande teman i samhällsdebatten och socialt arbete. Genom vilka tekniker möjliggörs och genomdrivs olika typer av exkluderingsprocesser? Vilka aktörer driver på? Kan välfärdsinsatser syftande till inkludering i själva verket bidra till ytterligare exkludering och stigmatisering av redan utsatta grupper i samhället? Detta är exempel på frågor som tas upp under kursens gång.
Om utbildningen
Med hjälp av relevanta teorier och kurslitteraturen lär sig deltagarna
att identifiera diskurser, sociala mekanismer och spänningsförhållanden
som medför exkludering och kontroll av olika slags ”problemgrupper” och
undersöker hur de verkar i samhället. Kursen är avsedd att vara lika
relevant oavsett specialisering på exempelvis missbruk, hemlöshet,
fattigdom, kriminalitet, rasism eller funktionshinder. I kursen anläggs
perspektivet att social exkludering och kontroll bör studeras som en
aktörsdriven process. Detta innebär att fokus riktas mot de tekniker,
aktörer och processer som understödjer ojämlika levnadsvillkor,
nedtystade röster eller otrygga, underordnade positioner.
Behörigheter och urval
Behörighet
För att vara behörig till kursen krävs socionomexamen omfattande 210 hp, alternativt kandidatexamen i socialt arbete omfattande 180 hp eller kandidatexamen i annat näraliggande område.
Urval
Högskolepoäng, max 165 hp.
Rekommenderad studiegång
Kursen riktar sig till yrkesverksamma socionomer som vill vidareutveckla
det sociala arbetets praktik, liksom andra som är intresserade av
frågor som rör sociala problemkonstruktioner, kategoriseringar och dess
konsekvenser. Kursen är också lämplig för studenter som vill fördjupa
sina kunskaper inom ämnet.