Kursplan

Vetenskapliga metoder för högskolepedagogik

Research methods in teaching and learning in higher education

Kurs
HPA201
Avancerad nivå
15 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2024/217
Ikraftträdandedatum
2024-11-20
Beslutsdatum
2024-11-20
Gäller från termin
VT2025
Beslutsfattare
Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Kursens moduler

Gruppuppgift, muntlig presentation, 5 Högskolepoäng
Skriftlig individuell kursuppgift, samt opponering av annan kursdeltagares individuella kursuppgift, 10 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen kan ingå i magisterexamen i högskolepedagogik.

Huvudområde

Högskolepedagogik

Fördjupning

A1F, Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs avlagd kandidatexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande examen. Dessutom måste studenten uppvisa färdighet i engelska motsvarande engelska 6 (svensk gymnasienivå) eller engelska B med minst godkänt resultat eller genom ett internationellt test i engelska med krav på lägsta resultat: TOEFL-test på papper= 575 eller på dator = 213 eller alternativt en kandidatexamen som getts på engelska.

Innehåll

Kursen syftar till att introducera relevanta metodologiska ansatser inom det högskolepedagogiska forskningsfältet, i termer av såväl deras möjligheter som begränsningar. Målet är att utveckla förståelse för och färdigheter i hur forskning om högre utbildning kan formuleras, planeras, genomföras och granskas. Vidare syftar kursen till att behandla metoder för produktion och analys av kvalitativa och kvantitativa data. Kursen behandlar olika kvalitetskriterier, inklusive validitet och reliabilitet; forskningsetiska riktlinjer och problem, samt principer för val av forskningsmetod/-er .

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • beskriva och skilja mellan metoder för kvalitativa respektive kvantitativa data och vilken typ av kunskap de producerar
  • uppvisa hur ontologiska och epistemologiska antaganden påverkar forskning och metodval

Färdigheter och förmåga

  • formulera en sammanhängande forskningsidé, med väl avgränsade forskningsfrågor kopplade till teori och operationaliserad i en fungerande forskningsdesign
  • beskriva tillämpningen av metoder för datainsamling och analys

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt reflektera över de viktigaste övervägandena och dilemman med olika metodval
  • identifiera och kritiskt reflektera över etiska överväganden i forskning

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Föreläsningar, workshops och seminarier.

Examinationsformer

  1. Muntlig redovisning, 5 hp, betyg Godkänd (G) eller Underkänd (U).
  2. Kursuppgift, samt kritisk granskning av annan kursdeltagares kursuppgift, 10 hp, betyg Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U).

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). För att erhålla betyg Väl godkänd (VG) på kursen krävs godkänt på muntlig redovisning , 5 hp, samt Väl godkänt (VG) på kursuppgiften, 10 hp.

Kursvärdering

Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg förmedlas via Canvas, både till de studenter som genomförde kursvärderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

Kursen är ortsoberoende och genomförs digitalt och på engelska.