Göteborgs universitet
Student som pluggar svenska

Få behörighet i svenska för högskolestudier

Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi erbjuder kurser som ger dig ökade färdigheter i att förstå, tala och skriva svenska med inriktning mot högskolestudier och/eller arbetsliv. Med kurserna kan du få behörighet i svenska för högskolestudier på C1-nivå.

Genom övningar i hörförståelse, uttal och muntlig interaktion, muntlig produktion och skriftlig färdighet får du ökade färdigheter i att förstå, tala och skriva svenska. Kurserna behandlar även den svenska universitetsvärldens övergripande struktur och organisation inklusive studentserviceverksamhet.

Förberedande kurs i svenska som främmande språk SW1703

Kursen ges på helfart under en termin. Godkänt resultat på kursen ger behörighet att fortsätta på SW1705 Behörighetsgivande kurs i svenska som främmande språk.

Förberedande kurs i svenska som främmande språk SW1703

Behörighetsgivande kurs i svenska som främmande språk SW1705

Utöver de övningar som beskrivs ovan ingår även samhällsorientering och skönlitteratur i kursen. Kursen ges på helfart under en termin och leder till behörighet i svenska för högskolestudier på C1-nivå.

Behörighetsgivande kurs i svenska som främmande språk SW1705 (start HT 2025)