Vanliga frågor
Här hittar du vanliga frågor och svar om appen. Om du har frågor som inte finns listade nedan är du välkommen att höra av dig så svarar vi så snart som möjligt.
Om appen
Vad gör appen?
WFH Movement visualiserar hur du rör dig med hjälp av de steg din telefon registrerar med Apple Health och Garmin. Genom att välja det datum du började arbeta hemifrån kan vi utforska om och hur dina rörelsemönster har förändrats.
Varför kan jag bara se andras data?
När du installerat appen kan du välja hur du vill dela med dig av din stegdata. Om du anger att du inte har några steg att dela, eller inte har några steg registrerade från innan du började arbeta hemifrån, ser du bara en sammanställning av data från andra användare av appen.
Jag ser bara data från andra, hur lägger jag till mina egna steg?
För att se dina egna rörelsemönster går du till startskärmen och väljer “Lägg till datakälla”.
Varför finns inte appen för Android?
WFH movement-appen finns i nuläget endast för iPhone. Vi släppte initialt appen även för Android men det visade sig att många användare inte har gjort kopplingen till Google fitness, vilket innebär att appen inte har registrerat några steg bakåt i tiden. Detta gör att appen inte skapar något större värde för användaren och vi valde därför att ta bort den. Kontakta oss gärna om du vill veta mer om detta så kan vi berätta mer.
Jag har en Fitbit och vill se mina steg I WFH-appen, är det möjligt?
I dagsläget kan appen bara hämta stegdata från din telefon genom Apple Health och Garmin. Vi kan komma att lägga till fler källor i framtiden.
Jag simmar/cyklar mycket, räknas det som rörelse I appen?
Appen tar bara hänsyn till steg, eftersom steg normalt är den typ av rörelse som registreras av den inbyggda mjukvara som medföljer i de flesta smartphones. Eftersom simning och cykling inte genererar steg som registreras i telefonerna räknas dessa aktiviteter heller inte med i WFH-appen. Tyvärr kan det betyda att bilden av ditt rörelsemönster i appen inte stämmer helt överens med dina verkliga rörelsemönster. För en längre diskussion om vad rörelse innebär, kontakta @rrostt.
Om grupper
Vad innebär “Gå med i en grupp”?
“Gå med i en grupp” är en ny funktion, där du genom att gå med i en grupp kan jämföra ditt eget rörelsemönster med andra i samma grupp. Det gör att du kan förstå hur din aktivitet förändrats i jämförelse med andra inom samma yrke, företag, organisation eller arbetsgrupp. Det kan också användas för att förstå hur det generella rörelsemönstret för den specifika gruppen har förändrats under pandemin.
Hur går jag med i en grupp?
För att gå med i en grupp behöver du få en kod från den som är ansvarig för din grupp. Det kan till exempel vara din team- eller avdelningschef, eller en ansvarig från HR. Du kan gå med I en grupp direkt efter att du installerat appen, eller senare från appens inställningar.
Hur gör min grupp, arbetsplats eller förening för att få en gruppkod?
För att starta en grupp och skapa din gruppkod, kontakta oss på sebastian.andreasson@ait.gu.se.
Kommer min arbetsgivare kunna se data över mina enskilda rörelsemönster?
Nej, din arbetsgivare kommer inte ha tillgång till data från enskilda gruppmedlemmar. Denne kommer bara ha tillgång till samma överblick du har, det vill säga en sammanfattning av gruppens generella rörelsemönster.
Hur går jag ur en grupp?
För att gå ur en grupp, klicka bara på “Leave” under gruppinställningarna i appens inställningar.
Om forskningen
Varför har ni gjort den här appen?
Den här appen är del av ett forskningsprojekt från avdelningen för människa-datorinteraktion vid institutionen för tillämpad IT på Göteborgs universitet. Vi vill ta reda på om och hur coronapandemin och rekommendationerna att arbeta hemifrån har påverkat våra dagliga rörelsemönster. Vi vill också veta mer om hur människor själva upplever att deras rörelsemönster förändrats. Vår förhoppning är att kunna bidra till nya insikter, inte bara i forskningssyfte utan också för att du som användare ska få bättre förståelse för hur du rör sig.
Vem är ansvarig för appen?
Appen har utvecklats i forskningssyfte av avdelningen för Människa-Datorinteraktion vid institutionen förtillämpad IT, Göteborgs universitet. Vi som utvecklat appen är Sebastian Andreasson, Vasiliki Mylonopoulou, Mattias Rost och Alexandra Weilenmann.
Varför vill ni veta vilken min arbetsplats och yrkesroll är?
Vi samlar in demografiska data som en del av studien för att kunna undersöka hur hemmaarbetet påverkar olika grupper. I framtida versioner av appen vill vi också att du som användare ska kunna jämföra dina egna rörelsemönster med andra, inom olika grupper. Du kan redan nu göra jämförelser inom vissa grupper, exempelvis arbetsgrupper eller föreningar. Läs mer under “Om grupper”. Vi vill vara tydliga med att det alltid är helt upp till dig om du vill dela information om din arbetsplats och yrkesroll med oss. Det går lika bra att använda appen utan att lägga till den informationen.
Hur gör jag om jag vill hoppa av studien och ta bort min data?
Du kan hoppa av studien när du vill genom att gå till appens inställningar och välja “Ta bort data”. När du valt detta tar vi bort all data du delat med oss. Vi har ingen möjlighet att återställa data du valt att ta bort.
Om data och integritet
Var lagras min data?
Din data lagras på säkra servrar inom Europeiska unionen (EU), och delas inte med tredjeparter.
Vad gör ni med min data?
Den data vi samlar in används för att visualisera det du ser i appen. Vi kommer också använda data för att studera hur hemmaarbete påverkar människors rörelsemönster, och hur människor själva upplever att deras rörelsemönster förändrats.
Kan jag få en kopia av min data?
Du kan be om en kopia av din data genom att mejla sebastian.andreasson@ait.gu.se och skicka din unika identifieringskod. Du hittar koden (24 tecken) i appens inställningar. Du kan ta bort din data genom att gå till appens inställningar och välja “Ta bort data”. Om du avinstallerar appen försvinner din identifieringskod och då kan vi inte längre identifiera dig i datasetet. Vi kan därför inte ta bort eller ge dig en kopia av din data efter att du tagit bort appen.
Kan jag identifieras genom den data jag delar med er?
Den data vi samlar in kopplas inte till specifika användare. När du installerar appen skapar vi en slumpmässig identifieringskod, som används för att koppla din information till din data I databasen. När du avinstallerar appen försvinner koden.
Samlar ni in hälsodata om mig?
Vi samlar bara in antal steg och den demografiska data du väljer att dela med oss. Antalet steg kan visserligen ge indikationer om en persons hälsa, men anses i sig inte utgöra hälsodata.
Varför måste jag synkronisera min data manuellt?
Vi värderar din personliga integritet, och vill att du ska ha full kontroll över den data du delar med oss. Genom att du synkroniserar din data manuellt är du hela tiden medveten om när och hur applikationen hämtar data från din telefon.
Fler frågor?
Kontakta forskningsingenjör Sebastian Andreasson på telefon: 0761-601552 eller e-post: sebastian.andreasson@ait.gu.se