Projekt ViS
Följande projekt pågår inom Vårdforskning i Samverkan.
Verksamhetsintegrerat lärande
Projektet Verksamhetsintegrerat lärande startade upp i september 2022 med representanter från Göteborgs universitet, Högskolan i Borås, Högskolan i Halmstad, Hälsohögskolan, Högskolan i Skövde, Högskolan Väst, Västra Götalandsregionen och Äldre samt vård- och omsorgsförvaltningen. Syftet är att verka för möjligheterna att samverka inom utbildning i regionen.
Verksamhetsintegrerat lärande består av fyra samverkansgrupper:
- Reflektion
- Utbildningsmoduler
- Simulering
- Utvärdering av VFU
Projektledare
Viktoria Sjöstedt, utbildningsledare, Kansliet för Akademiska Vårdutbildningar/Utbildningsenhet FoUU, Sahlgrenska Universitetssjukhuset. viktoria.sjostedt@vgregion.se, tel: 0700 825738
Hälsofrämjande faktorer av betydelse för ett hållbart studie- och arbetsliv inom vård, omsorg och socialt arbete
Syftet är att utforska hälsofrämjande faktorer av betydelse för ett hållbart studie- och arbetsliv inom vård, omsorg och socialt arbete under och efter professionsutbildningar som ges på lärosätena inom VIS-samarbetet (Högskolan i Halmstad, Göteborgs universitet, Högskolan i Borås, Högskolan i Skövde, Högskolan Väst och Jönköpings universitet)
Sammanfattning
Ett hållbart arbetsliv är en utmaning inom s.k. kontaktyrken inom hälsa, vård och omsorg. Sjukfrånvaron har fördubblats sedan 2009 och många slutar sitt arbete inom de tre första yrkesåren. Hälsa i arbetslivet har intresse för människors förmågor och resurser till att må bra och uppleva balans mellan fritid och arbetsliv, ett salutogent perspektiv, och är viktigt för ett hållbart arbetsliv. Hållbart arbetsliv utifrån ett salutogent perspektiv är exempelvis hälsofaktorer som autonomi, reflekterande förmåga, fördomsfrihet, begriplighet, harmoni, flexibilitet, ansvar, uppmuntran, samverkan och socialt klimat. Hälsa i arbetslivet grundläggs under grundutbildningen där varje lärosäte ansvarar för kvalitetsutvecklingen. För att ge underlag till att stärka kvaliteten avseende hälsofaktorer i utbildningar är syftet att under och efter medellång högre utbildning utforska hälsofrämjande faktorer av betydelse för hållbart arbetsliv inom vård, omsorg och socialt arbete. Projektet genomförs inom ramen för ”Vårdforskning i Samverkan” (ViS) där samtliga studenter (totalt ca 2200 studenter) som år 2018 gick sin första termin på någon av professionsutbildningarna på ett lärosäte inom VIS tillfrågades om deltagande: Arbetsterapeut, Biomedicinsk analytiker, Fysioterapeut, Röntgensjuksköterska, Sjuksköterska, Tandhygienist samt Socionom. Studien är longitudinell där deltagarna besvarar en webbenkät med frågor om hälsa, personella resurser och hälsobeteenden vid tre tillfällen under utbildningstiden samt ett och tre år efter examen.
Övergripande syfte
Syftet med studien är att utifrån ett salutogent perspektiv att under och efter högre medellång vårdutbildning utforska hälsofrämjande faktorer av betydelse för ett hållbart studie- och arbetsliv inom vård, omsorg och socialt arbete.
Betydelse
Målsättning med projektet är att ge underlag för att stärka förutsättning för ett framtida hållbart arbetsliv redan under utbildningen. Resultatet förväntas kunna bidra till att predicera möjliga salutogena faktorer under studietiden av betydelse för ett framtida hållbart arbetsliv och kartlägga eventuell utveckling av salutogena faktorer och processer över tid. Vidare förväntas resultatet generar kunskaper som kan stimulera till implementering och utvecklandet av salutogena faktorer och processer under utbildningstiden som kan ha betydelse för ett framtida hållbart arbetsliv.
Projektperiod
2016-ff
Projektledare:
Ingrid Larsson, Docent i omvårdnad
Avdelningen för Hälsa och Omvårdnad
Akademin för Hälsa och Välfärd, Högskolan i Halmstad
Projektgrupp
Inger Ahlstrand, PhD, Jönköpings universitet
Aimee Ekman, PhD, Jönköpings universitet
Elenita Forsberg, PhD, Högskolan i Halmstad
Jenny Hallgren, PhD, Högskolan i Skövde
Lena Hedén, Docent i omvårdnad, Högskolan i Borås
Katja Laakso, PhD, Göteborgs universitet
Ingrid Larsson, Docent i omvårdnad, Högskolan i Halmstad
Margareta Larsson, PhD, Högskolan i Skövde
Håkan Nunstedt, Docent, Högskolan i Väst
Lena Oxelmark, Docent i omvårdnad, Göteborgs universitet
Sandra Pennbrant, Professor, Högskolan i Väst
Annelie Sundler, Professor, Högskolan i Borås
Länkar till publicerade artiklar