- Home
- About
- Find staff
- Pernilla Ahlstrand
Pernilla Ahlstrand
Senior Lecturer
ManagementSenior Lecturer
Unit for General Didactics and Pedagogic WorkAssistant Head of Department
Department of Pedagogical, Curricular and Professional Studies-
Bildningsinriktad undervisning i dans och teater som skolämnen på
gymnasiet
Pernilla Ahlstrand, Ninnie Andersson
Konstnärlig bildning och nytta? Estetikens plats i utbildning, 28 - 29 oktober 2024 på Karlstads universitet - 2024 -
Articulating dance knowledge
a study investigating aspects of knowing when performing a parallel
pirouette
Pernilla Ahlstrand, Ninnie Andersson
Acta Didactica Norden - 2024 -
From tacit to explicit. A study exploring patterns of
variation.
Pernilla Ahlstrand, Ninnie Andersson
EARLI, SIG9, Book of Abstracts - 2024 -
Variation theory as teaching theory in the theatre
classroom
Pernilla Ahlstrand, Ninnie Andersson
EARLI, SIG9, Book of Abstracts - 2024 -
Embedded know-how in feedback: Studying performative knowing
in
theatre
Pernilla Ahlstrand, Ninnie Andersson
EARLI, SIG9 Book of Abstracts - 2024 -
Återkoppling i teaterundervisning
– innefattande lärarens professionella
omdöme
Pernilla Ahlstrand, Michael Norlind
DRAMA : Nordisk dramapedagogisk tidsskrift - 2024 -
Didaktiska interventioner och återkopplingssituationer för utvecklad
undervisningspraktik
Pernilla Ahlstrand, Ninnie Andersson
Book of abstracts - 2023 -
Variation theory as teaching theory. In hope for a sustainable classroom concerning assessment
(SIG9)
Pernilla Ahlstrand
Book of abstracts - 2023 -
Variationsmönster i dansundervisning – lektionsdesign med learning study som
forskningsansats
Ninnie Andersson, Pernilla Ahlstrand
Nordic Journal of Dance - 2022 -
Action (re)call in the theatre classroom,
Sweden
Pernilla Ahlstrand
The Routledge Companion to Drama in Education - 2022 -
On BOUNCE! Practice-based feedback - A Study of Theater, Teaching and Dance
Situations
Pernilla Ahlstrand
The 10th IDIERI Conference - July 2022 - University of Warwick International Drama in Education Research Institute - 2022 -
På STUDS! Praktiknära återkoppling – studie av teater-, undervisnings- och
danssituationer
Pernilla Ahlstrand, Ninnie Andersson
Dramaforskning i Sverige (DiS) Stockholms universitet 27-28 oktober 2022 - 2022 -
On BOUNCE! Practice-based feedback – A study of Theatre, Teaching and Dance
Situations
Pernilla Ahlstrand, Ninnie Andersson
EARLI Sig 9, Stockholm 2022 - 2022 -
Kroppsligt erfarande av att kunna driva sin vilja i teater-undervisning på
gymnasiet
Pernilla Ahlstrand, Ninnie Andersson
I rörelse Estetiska erfarenheter i pedagogiska sammanhang - 2022 -
Återkoppling - undervisningens
kärna
Pernilla Ahlstrand
Högskolepedagogisk konferens i Göteborg (HKG 2021) - 2021 -
Learning study - a model for practice-based research in a Swedish theatre
classroom
Pernilla Ahlstrand, Ninnie Andersson
Youth Theatre Journal - 2021 -
Från att ’lyssna’ till
att ’skapa
gemensam
kontakt’
Pernilla Ahlstrand, Ninnie Andersson
DRAMA- Nordisk dramapedagogisk tidsskrift - 2021 -
Förmågan att kunna samspela – en studie gällande teater- kunnande på
gymnasiet
Pernilla Ahlstrand
Forskning om undervisning och lärande - 2021 -
A method called action(re)call. How and why we use
it
Pernilla Ahlstrand
Ride-the Journal of Applied Theatre and Performance - 2020 -
Undervisningens kärna-
återkoppling
Pernilla Ahlstrand
Att undervisa i teater - 2020 -
Från att göra till att
kunna
Pernilla Ahlstrand
Att undervisa i teater - 2020 -
Att undervisa i
teater
Pernilla Ahlstrand, Jens Remfeldt
2020 -
Kvalitativa aspekter av gestaltande redovisning - exemplet
teater
Pernilla Ahlstrand
EDUCARE - 2020 -
Bedömning av kunnande i dans och teater inom
gymnasieskolan
Pernilla Ahlstrand, Ninnie Andersson
Konferens program - 2019 -
Action(re)call: A method researching
knowing-in-action
Pernilla Ahlstrand
Konferens program - 2019 -
Action(re)call: a method researching knowing
-in-action
Pernilla Ahlstrand
Konferens program - 2019 -
Bedömning och bedömningsformer av konstnärliga uttryck och gestaltande
redovisningar
Ninnie Andersson, Pernilla Ahlstrand, Peter Hasselskog
Konferensprogram och abstrakt - 2018 -
Learning Study i musik, årskurs
5
Pernilla Ahlstrand
Programfolder, Nationell konferens om den praktiknära skolforskningens teori och praktik - 2018 -
Pedagogiskt
utvecklingsprojekt��
Pernilla Ahlstrand
Presenterat på DiS, Dramaforskning i Sverige, Stockholm 181026 - 2018 -
Analysing the object of learning, using phenomenography: Music education in Swedish grade five
classrooms
Pernilla Ahlstrand
International Journal for Lesson and Learning Studies - 2018 -
De estetiska ämnenas didaktik Utmaningar, processer och
protester
Pernilla Ahlstrand
2018 -
Begreppsliggörande av specifikt
undervisningsinnehåll
Pernilla Ahlstrand
Konferensprogram - 2018 -
Att artikulera det tysta i dans, musik och
teater
Pernilla Ahlstrand
e17 – tyst kunnande eller bara tystnad? – tacit knowing or just plain silence? - 2017 -
Spegelövningen som exempel på begreppsutveckling i
praktiken.
Pernilla Ahlstrand
Presenterat på DiS, Dramaforskning i Sverige - 2017 -
Man ser på kroppen att de hör
pulsen
Pernilla Ahlstrand
Venue - 2016 -
To listen with your
body
Pernilla Ahlstrand
BUKS– Tidsskrift for Børne- og Ungdomskultur - 2016 -
Utveckling av ämnesspecifikt kunnande vid scenisk
produktion
Pernilla Ahlstrand
Konferensprogram Ämnesdidaktiska broar - 2016