Mia, berätta kort om din bakgrund. Vad gjorde du innan du började på Institutionen för kost-och idrottsvetenskap?
– Innan jag började här ansvarade jag för utvecklingen av Consumer Research på en sensorisk enhet på forskningsinstitutet RISE i Göteborg. Där var mitt fokus att söka och leda forskningsprojekt inom sensorik och livsmedel, ofta tillsammans med livsmedelsindustri som medsökande och medfinansiärer. Forskningsprojekten kunde ha svenska finansiärer, som mitt treåriga skolmåltidsprojekt, men oftast var det stora EU projekt där jag ansvarade för en del, en sk work package.
Hur blev du intresserad av ditt forskningsområde?
– Sensoriken stötte jag först på under min doktorandtid i Grythyttan och på forskningsinstitutet SIK. Människor har alltid intresserat mig och oavsett om jag arbetar med analytiska sensoriska tester eller affektiva sk konsumenttester så är det människor som är i fokus.
Vad handlar din forskning om?
– Tidigare handlade min forskning mer om att utveckla och anpassa livsmedel. Ett projekt handlade tex om att utveckla och utvärdera välsmakande produkter av fisk, genom att 3Dprinta det som blir över när industrin filear fisk. Idag ligger fokus på sensorisk träning, framför allt för yngre individer, vilket ligger i linje med sammanhanget jag befinner mig i nu.
Vilket/vilka projekt arbetar du med i dagsläget?
– Jag håller på att skriva en systematisk översikt med Gabrielle Edwards om sensorisk träning i en skolkontext och dess effekt på barn. Vi lägger grunden till kommande ansökningar genom att fastställa vad som har gjorts och vilka frågor som ännu inte är besvarade eller har belysts tillräckligt.
Jag deltar också i en ansökan till Skolforskningsinstitutet med forskare från Mälardalen, Uppsala och Umeå. Svar väntas senare i höst.
Sedan har Mari Wollmar precis skickat in en spännande artikel där jag har varit med avseende de delar som berört konsumenttesterna.
Jag uppskattar verkligen alla kollegor som har bjudit in mig till samarbeten och temaforskargruppen Mat & Måltider har betytt mycket.
Hur kan en vanlig arbetsdag se ut vad det gäller din forskning?
– Mycket forskningstid läggs på att skriva ansökningar och skapa värdefulla samarbeten. I forskningsprojekt så har jag numera främst administrativa delar, som projektledning, försöksupplägg, enkätdesign, analys och artikelskrivning. Insamlandet av empiri, praktiskt sensoriskt arbete, observationer, intervjuer mm kan jag sakna ibland.
Vad är det mest spännande med din forskning?
– Att den kan göra skillnad för många. Med sensorisk träning i skolan kan vi påverka barns konsumtion och inställning till mat och måltider. Barns matvanor påverkar inte bara dem själva. De påverkar föräldrar, syskon, kompisar, pedagoger, skolrestaurangen, hälsoteam m.m.
Är det något som är särskilt utmanande?
– Det är utmanande att inte vara normativ gällande sensorisk träning. Nästan all forskning i ämnet handlar om att barn ska lära sig att äta mer hälsosamt. Det är inget fel i att äta hälsosamt men många projekt är övertydliga i att den sensoriska träningen syftar till att lära barnen att äta mer grönsaker, inte att självmant välja att äta dem för att barnet tycker att det smakar bra.
Vad hoppas du att din forskning resulterar i?
– Min forskning syftar till att visa på hur sensorisk träning kan bidra till ökad självkänsla, hållbara matval och språkutveckling. I det långa perspektivet arbetar jag för en hållbar praktik i skolan där elever får lära känna sin egen smak och preferens.