Fysisk aktivitet, kondition och kardiometabol sjukdom – metodutveckling för bättre mått

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projektägare
Centrum för hälsa och prestationsutveckling, Institutionen för kost- och idrottsvetenskap; Centrum för livsstilsintervention, Sahlgrenska akademin och Sahlgrenska universitetssjukhuset

Kort beskrivning

Detta är ett stort projekt som involverar flera lärosäten, forskare och studier på barn och vuxna med den gemensamma nämnaren mätning av fysisk aktivitet och kondition och tillämpning av avancerad statistik för att studera samband. Projektet involverar studier som till exempel SCAPIS, IFAMILY, STARS, barn med medfödda hjärtfel, Bunkeflo och LI-PAD. Målet är att utveckla området fysisk aktivitet och hälsa och kunna ta fram nya rekommendationer baserade på objektiva data. Studierna är kliniska, epidemiologiska och interventioner.

Deltagare:

Interna GU

• Docent Daniel Arvidsson
  • Professor Mats Börjesson
  • Forskare Jonatan Fridolfsson
  • Professor Göran Bergström
  • Professor Peter Friberg
  • Professor Lauren Lissner
  • Professor emeritus Jan Sunnegårdh
  • Professor Fredrik Bäckhed
  • Doktorand Pia Skovdahl
  • Doktorand Frida Griffin
  • Forskningsassistent Christian Greven

Externa

• Professor Örjan Ekblom (GIH)
  • Professor Elin Ekblom-Bak
  • Lektor Peter Johansson (UU)
  • Postdok Pasan Hettiarchchi
  • Professor Tove Fall (UU)
  • Professor Anders Blomberg (UMU)
  • Docent Patrik Wennberg (UMU)
  • Postdok Frida Bergman (UMU)
  • Docent Magnus Dencker (LU).