Hög kvalitet i barnmorskeutbildningen i Bangladesh
Kort beskrivning
Forskningsprojektet syftar till att identifiera faktorer som påverkar kvaliteten av barnmorskeutbildningen i Bangladesh, där ett ackrediteringssystem införs som en del av ett projekt finansierat av FN:s befolkningsfond. Vårt forskarteam kommer att identifiera faktorer som påverkar kvaliteten av barnmorskeutbildningen. Detta som ett led i att utbilda kompetenta barnmorskor.
Data kommer att samlas in genom enkäter, fokusgruppsdiskussioner och genom att mäta lärare och studenters tilltro till den egna förmågan att ge god undervisning och vård. Data kommer att analyseras med hjälp av statistiska metoder och kvalitativ innehållsanalys. Våra forskningsresultat kommer att påskynda utvecklingen och genomförbarheten av en hållbar barnmorskeutbildning genom ackreditering i Bangladesh.
Mer om projektet
Deltagare
- Malin Bogren, Institute of Health and Care Sciences, Sahlgrenska Academy, University of Gothenburg malin.bogren@gu.se
- Kerstin Erlandsson, School of Education, Health and Social Studies, Dalarna University, Falun, Sweden ker@du.se
- Paridhi Jha, Foundation for Research in Health Systems, Bangalore, Karnataka, India paridhijha@gmail.com
- Bharati Sharma, Indian Institute of Public Health Gandhinagar, Gujarat, India bsharma@iiphg.org