Göteborgs universitet

Besök i Bolivia i samband med starten av doktorandprogrammet

Doktorandprogrammet invigdes vid UMSS i Cochabamba i maj 2023 och i september samma år besökte Institutionen för globala studier UMSS för olika typer av programaktiviteter och för att skapa en god grund för kommande års samarbete.

Anders Burman, samordnare på svensk sida, höll samordnings- och planeringsmöten med doktorander, handledare, den akademiska kommittén, samordnaren för programmet Carmen Ledo och rektor för UMSS Julio Medina.

Ruy Blanes och Dan Rosengren, handledare, lektorer och kurskoordinatorer, gav en kurs i Samhällsvetenskapliga teorier på UMSS campus. Samtliga 10 doktorander deltog. Under sin vistelse på UMSS höll de även handledningsmöten med sina respektive doktorander och handledarna på UMSS.

Erik Andersson höll en veckas utbildning i doktorandhandledning för handledare på UMSS.  Utbildningen var mycket uppskattad av de ca 20 deltagarna.

Den administrativa samordnaren Gunilla Blomqvist Sköldberg introducerade doktoranderna och personalen vid UMSS till Institutionen för globala studier och doktorandernas framtida besök i Sverige. Hon informerade också om olika administrativa rutiner relaterade till dessa besök.

Besöket var mycket uppskattat av både svenska och bolivianska medarbetare och utgör en god grund för samarbete under de kommande åren.