Asperger syndrome word cloud

Dean Falk mot Herwig Czech: Asperger var inte nazist

Christopher Gillberg senaste blogginlägg

[Publicerat 26 augusti, 2019 av Christopher Gillberg]

Som de flesta läsare av den här bloggen redan vet har det varit ett väldigt liv i media de senaste 18 månaderna kring Hans Aspergers påstådda samröre med nazisterna under andra världskriget. Edith Sheffer och Herwig Czech har anklagat Asperger för en rad hemskheter och därigenom övertygat alla möjliga människor att Asperger var en förfärlig man som – fullt medvetet – skickade unga barn till sin död på den ökända kliniken Am Spiegelgrund.

Dean Falk, en framstående professor i neuroantropologi vid Florida State University har nyligen systematiskt visat att de postuma anklagelserna mot Hans Asperger inte är välgrundade. Detta har hon gjort dels i en mycket genomarbetad och tankeväckande artikel i Journal of Autism and Developmental Disorders (publicerad mars 2019), dels i ett detaljerat svar (i samma tidskrift, september 2019) till Herwig Czech, efter att Czech fullkomligt skamlöst gått till attack mot Falk själv.

Jag uppmuntrar alla våra läsare att leta upp Falks publikationer och läsa dem mycket noggrant.

[Detta är en blogg. Syftet med bloggen är att informera och väcka tankar om angelägna ämnen. Åsikterna är skribentens och inte nödvändigtvis Gillbergcentrums.]

Professor Christopher Gillberg
Foto: Magnus Gotander